Kenali mereka

Saturday, January 24, 2009

Seekers terbit koleksi enam buku mini hantu tempatan

Seekers terbit koleksi enam buku mini hantu tempatan

Seekers terbit koleksi enam buku mini hantu tempatan

RAMAI TIDAK KENAL HANTU

SETELAH mencetuskan kontrovesi melalui buku 99 Jelmaan Makhluk halus, kumpulan pengkaji paranormal, PSI Seekers, muncul lagi dengan siri versi kompak.

Kali ini mereka menerbitkan pula edisi mini tersebut yang menggunakan tajuk yang sama tetapi tampil dengan enam nashkah berbeza menerusi enam cerita hantu yang berlainan.

Berbeza dengan edisi asal yang dilancarkan Ogos lalu pada harga RM999.99, koleksi khas itu hanya berharga RM9.99 yang mengetengahkan enam jenis hantu tempatan yang paling popular.

Ada yang kata buku versi asal agak tebal dan penat dibaca untuk sampai habis , maka kita terbitkan versi kompak yang lebih ringkas dan mesra pembaca,” kata penulisnya Abdullah Syed Hussein Alattas.

Lebih dikenali dengan gelaran Uncle Seekers, objektif sebenar ketua Team Paranormal Scene Investigation (PSI) itu adalah untuk mendedahkan latar belakang hantu Malaysia secara ilmiah.

Barangkali inilah satu-satunya ensiklopedia mengenai hantu Malaysia yang terdapat di pasaran dan ditampilkan dalam format santai yang bukan berbentuk tesis penyelidikan universiti.

Hakikatnya, ramai orang kita tidak kenal hantu. Jika ada pun cuma dengar cakap atau terpengaruh dengan filem seram yang realitinya bukan seperti yang digambarkan,” tegasnya.

Berlainan dengan versi sebelum ini setebal 1,210 muka surat, setiap buku dalam edisi mini itu lebih tipis iaitu 128 halaman. Malah cetakaanya tidak terhad yang berbeza dengan edisi asal sekadar 99 nashkah.

“Setiap buku mengupaskan mengenai hantu tertentu lengkap dengan profil,
gambar dan rujukan, missal nya dalam siri Penanggal, didedahkan hantu perakang, hantu puaka dan saka,” terang Abdullah.

Dalam siri Hantu kubur, turut dihidangkan adalah mengenai hatu jepun, jinjang, kayung dan hantu tangga. hantu batu, polong, hantu dapur dan harimau jadian dimuatkan dalam siri Hantu Tengelung
.
Jika siri Hantu Bujang Sembelih, ada tambahan cerita hantu air, hantu budak, hantu beruk, hantu uri. Maklumat mengenai pelesit, saka, hantu pemburu dan hantu puteri terdapat dalam siri Orang Bunian.
Jika pembaca ingin membeli buku siri terakhir Jin Islam, merakia turut memperoleh maklumat benguna mengenai jin kafir, hantu laut, mambang kuning dan mati air.

“PelbagaI petua untuk menghindari daripada gangguan makhluk halus turut dipaparkan seperti penggunaan duri pokok mengkuang dapat menjauhi penganggal,” jelas Abdullah.

Beliau mengharap buku-buku tersebut dalam bahasa yang mudah difahami berserta foto dan ilustrasi menarik serta fakta saintifik hasil dalam kajian selama empat tahun.

Hakikatnya tidak ramai pengkaji tempatan membuku penemuan mereka mengenai hantu Malaysia dan usaha pembongkaran Abdullah wajar dapat penghargaan.

Beliau berharap penerbitan siri buku 99 Jelmaan Makhluk itu dapat Amemperkayakan lagi khazanah ilmu mengenai makhluk halus melalui perspektif tempatan.


Info
99 Jelmaan Makhluk Halus
Tajuk koleksi siri: Penanggal, Hantu Kubur, Hantu Tenggelung, Hantu Bujang Sembelih, Orang Bunian, Jin Islam.
Jenis kulit keras: 128 muka surat setiap siri
Pengedar: Roket Kertas Distribution Sdn Bhd.
Harga: RM9.90 senaskah/RM49.90 satu pek.
Penerbit: Team PSI Productions (M) Sdn Bhd.
Tel: 03-20213190, 012-2209920

Kosmo 18-1-09

Saka - Kisah Benar - Makan kuat tapi badan makin melidi (2)
Mekanik dakwa lihat tiga kepala lembaga pelik
Demam nampak pocong - Penduduk dua kampung gempar kemunculan lembaga putih
Lokasi paling berhantu
Jerat bomoh temberang
Seekers terbit koleksi enam buku mini hantu tempatan
Seekers goes online
Siaran TV Mistik Tempatan 24 Jam
PSI bukukan kajian tentang makhluk halus
Dunia Hantu Uncle Seekers

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikom di tempat saye bandar penawar kota tinggi kawasan belakang umah saye ade pocong jdi saye ingin pemburu hantu datang ke umah saye untuk menbuat tinjauan tentang kewujudan pocong tersebut ?

no:0177007319
no:0127874710