Kenali mereka

Thursday, February 11, 2010

Laga Ilmu Kebatinan - CABAR MAHAGURU

Laga Ilmu Kebatinan CABAR MAHAGURU

“Saya tak kisah apa sahaja ilmu. Apa yang perlu, jika Mahaguru yang tampil dapat menggerakkan tubuh saya walau seinci sekalipun, saya telah dikira kalah. tetapi jika Mahaguru yang tampil tidak dapat menggerakkan saya, akan dikira saya menang dalam cabaran ini dan seluruh anak muridnya akan berada di bawah empayar saya,”

Laga Ilmu Kebatinan CABAR MAHAGURU Tempah Maut... Itulah yang boleh diungkapkan

KUALA LUMPUR : Tempah Maut... Itulah yang boleh diungkapkan bagi cabaran yang ditawarkan oleh Syed Abdullah Alattas atau lebih dikenali dengan nama jolokkannya Uncle, di mana pada April lalu, dia pernah mencabar bomoh-bomoh sekitar Asia bagi membuktikan ilmu-ilmu santau atau ilmu hitam sebenarnya tidak memudaratkan manusia jika kena pada caranya.

Kali ini, dia bukan sahaja mencabar bomoh sahaja, malah dia kini semakin yakin dengan ilmunya bahawa setiap persilatan yang mempunyai ilmu kebatinan tidak kira apa sahaja jugak tidak mampu menewasnya.

Menurutnya, dia bukan angkuh tetapi sekadar ingin mencuba, benarkah ilmu kebatinan yang selama ini digembar-gemburkan seperti pukulan jarak jauh dan lain-lain lagi mampu menjatuhkan ingin mencuba, benarkah ilmu kebatinan yang selama ini digembar-gemburkan seperti pukulan jarak jauh dan lain-lain lagi mampu menjatuhkan lawan tanpa tubuh disentuh.

“Saya memang akui ada persilatan yang mampu memukul pada jarak jauh, tetapi adakah benar atau hanya sekadar tipu helah belaka. Saya tidak takut jika saya tumbang. Saya telah tamat belajar empat ilmu persilatan dan saya yakin dengan ilmu yang saya pelajari ini,” terangnya.
Katanya, dia mempelawa semua Mahaguru persilatan tampil untuk berlaga kebatinan dengannya tanpa menggunakan fizikal. Jika ada persilatan yang berjaya membuktikannya dia akan berguru dan hormat pada Mahaguru tersebut.

“Saya tak kisah apa sahaja ilmu. Apa yang perlu, jika Mahaguru yang tampil dapat menggerakkan tubuh saya walau seinci sekalipun, saya telah dikira kalah. tetapi jika Mahaguru yang tampil tidak dapat menggerakkan saya, akan dikira saya menang dalam cabaran ini dan seluruh anak muridnya akan berada di bawah empayar saya,” ujarnya.
Tambahnya lagi, dia percaya tidak akan ada Mahaguru yang berjaya mengalihkan kedudukannya walau seinci sekalipun kerana dia merasakan terlalu tinggi dan sukar untuk ditewaskan.

“Saya sedia turun mana-mana gelanggang persilatan bila-bila masa sahaja tidak kira di mana termasuk di dalam hutan sekalipun. Saya tidak mahu berlaga fizikal, hanya kebatinan sahaja dan jika ada yang ingin menyahut pelawaan saya ini, dipersilakan. Saya sedia menjadi bahan ujian anda,” tegasnya.

Isu Uncle (Syed Abdullah) cabar Mahaguru guna batin “Pelantingkan Saya, Jangan Cakap Tak Serupa Bikin”.

“Cabaran saya bukan sahaja kepada mahaguru-mahaguru yang mendakwa boleh melakukan pukulan jarak jauh di Malaysia, tetapi juga di Indonesia. “Saya minta mereka menggunakan batin… itu jika mereka panggil kepada pukulan sedemikian. Jika yang mengatakan saya angkuh…” kepada pukulan sedemikian. Jika yang mengatakan saya angkuh…”

Pertengahan tahun ini, beberapa naskah sebuah tabloid mingguan telah dihantar ke majalah SENI BELADIRI (SB). Muka depannya terpapar seorang personaliti dari pengacara TV Seekers, Syed Abdullah Syed Hussien mencabar mahaguru-mahaguru.

Beliau yang lebih popular dengan panggilan “Uncle” mencabar mahaguru-mahaguru memukul beliau dengan pukulan jarak jauh’.

Beberapa minggu kemudian, SB menghubungi Syed Abdullah untuk mengetahui respon daripada mana-mana mahaguru-mahaguru. Kata beliau, tiada respon lagi. Catatan : Syed Abdullah pernah menjadi antara penaja peralatan VCD berjudul TEMBUNG arahan Fauziah Nawi. Beliau juga pernah meminta pandangan penulis mengulas VCD berjodol Entiti.

Sehubungan itu, Syed Abdullah meminta SB merakamkan cabaran beliau dalam majalah ini. Penulis bersetuju. Setuju kerana mungkin jika ada mahaguru-maha- guru silat tampil, kajian mengenai amalan atau ilmu ini dapat di sambung kaji sesudah ‘terputus’ dengan kumpulan Al-Maunah. Pembaca yang turut berminat boleh juga menyertai Kumpulan Penyelidik SB.

Baru-baru ini, SB menghubungi Syed Abdullah lagi dan bertanya; “Ada respon?” “Tak ada….,” ringkas jawap beliau. “Uncle pelik…. Kata ada pukulan jarak jauh, kata ada ilmu boleh gerakkan orang tanpa menyentuh. Cerita dalam iklan (bukan dari majalah SB) kata boleh itu dan ini tetapi kenapa tidak menyahut cabaran saya. Jangan cakap tak serupa bikin.

Pembaca yang turut berminat boleh juga menyertai Kumpulan Penyelidik SB. Baru-baru ini, SB menghubungi Syed Abdullah lagi dan bertanya; “Ada respon?” “Tak ada….,” ringkas jawapan beliau. “Uncle pelik…. Kata ada pukulan jarak jauh, kata ada ilmu boleh gerakkan orang tanpa menyentuh. Cerita dalam iklan (bukan dari majalah SB) kata boleh itu dan ini tetapi kenapa tidak menyahut cabaran saya. Jangan cakap tak serupa bikin.

BELADIRI kepada semua mahaguru yang mendakwa mempunyai ilmu kebatinan yang boleh memukul saya dari jarak jauh,” beritahu Syed Abdullah. Penulis selaku penerbit majalah SB bersedia mengaturkan ‘ gelanggang’ itu dengan menyiarkan cabaran berkenaan. Cabaran itu juga akan dihebah dan diikuti oleh negara luar jika ada yang menyahut.

Satu wawancara eksklusif diadakan di kediaman Syed Abdullah di Ampang, Selangor Darul Ehsan beberapa hari selepas perbualan ringkas dalam telefon itu. Ikuti wawancara penulis dengan Syed Abdullah. Satu wawancara eksklusif diadakan di kediaman Syed Abdullah di Ampang, Selangor Darul Ehsan beberapa hari selepas perbualan ringkas dalam telefon itu. Ikuti wawancara penulis dengan Syed Abdullah.

“Cabaran saya bukan sahaja kepada mahaguru-mahaguru yang mendakwa boleh melakukan pukulan jarak jauh di Malaysia, tetapi juga di Indonesia. “Saya minta mereka menggunakan batin…. Itu jika mereka panggil kepada pukulan sedemikian.

Jika ada mahaguru atau guru yang mengatakan saya angkuh… itu terserah kepada mereka,” saran Syed Abdullah “Saya sedia pergi mana-mana gelanggang di Malaysia ini. Jika mahaguru atau guru itu tidak boleh mempelantingkan saya atau menggerakkan saya, bererti beliau gagal dan anak murid beliau mesti menjadi anak murid saya”. Syarat dari Syed Abdullah.

Bagaimana jika ada guru boleh melakukan permintaan atau cabaran itu?
Persoalan dari penulis kepada Syed Abdullah.

“Sebenarnya mahaguru atau perguruan itu tidak mengalami kerugian apa-apa. Malah mereka akan lagi terkenal kerana mereka akan masuk tv. Satu dunia akan melihat rakaman itu,” jawab Syed Abdullah.

Bagaimana jika ‘pukulan’ itu boleh menghasilkan risiko yang tinggi seperti maut?

“Saya tidak takut kerana berserah pada Allah.” “Lagi pun hingga hari ini saya tiada terima sebarang sahutan dari mana-mana mahaguru. Apa yang saya lihat dan baca, masih ada perguruan buat tawaran dalam iklan kursus kebatinan dengan bayaran yang cukup mahal. Umpama ia wujud tetapi cabaran saya tidak disahut…,” katanya lagi.

Sehubungan itu, Syed Abdullah mendakwa mana-mana individu termasuk ahli beladiri yang percaya kepada ‘kebatinan’ seperti pukulan jarak jauh adalah golongan yang tiada keyakinan diri. Menurut beliau, sebagai seorang Islam, pegangannya berpandukan seperti cara kebatinan Nabi Muhammad s.a.w iaitu berdoa.



“Sejak kecil saya suka bertanya mengenai sesuatu perkara mengenai dunia misteri. Saya tanya emak, emak saudara, bapa saudara, atuk, guru, agama…. siapa saja yang ditemui untuk mendapatkan jawapan.

“Semua memberi jawapan yang sama seperti ‘menurut cerita…’, menurut orang dulu…’ dan menurut kitab…’ Saya mahu jawapan sebenar dan bukan mengenai al-kisah,” sambung Syed Abdullah. “Lima tahun lalu sesudah saya ada wang…. Saya berikan satu kumpulan Rm30 ribu untuk pembelian kamera dan peralatan lain dengan tujuan untuk membongkar dunia atau alam misteri. Saya ingin buat kajian dan menyiasat. Tetapi… akhirnya kamera dan peralatannya entah ke mana. Orangnya pun jadi misteri,” cerita Syed Abdullah tanpa mahu lagi melebarkan kisah itu.

Minatnya terpendam angkara itu. Namum tahun 2004, satu kumpulan bernama Entiti yang terdiri daripada Lando, Yasir, Aswad, dan Ciinx menemui beliau untuk menghasilkan buku berserta VCD me- ngenai siasatan dan penemuan mereka di alam misteri. Ia diterbitkan pada bulan November.

Penceburan itu menyerlahkan lagi nama Syed Abdullah dan beliau menubuhkan kumpulan Seekers yang dianggotai oleh Siti Nadhirah (Adeek), Syahira Ahmad Ramli (Sis) dan Ayin bila kumpulan Entiti tiada lagi. “Saya didik anggota saya sambil saya buat kajian. Lebih 500 lokasi telah kami buat rakaman sejak dua tahun kumpulan ini ditubuhkan dan setiap lokasi mempunyai cerita yang tersendiri.

“Setiap satu lokasi mempunyai misteri yang pelik yang tidak boleh ditulis dengan kata-kata….atau tidak digambarkan dengan kata. Setiap lokasi ada penghuninya masing-masing,” cerita Syed Abdullah yang sesekali merenung jauh. Menurut beliau, makhluk yang bernama Jin seperti manusia juga.

“Ada yang bodoh, ada yang pandai. Ada yang beragama Islam dan ada yang membimbangkan kami bila satu-satu lokasi bila penghuni kawasan itu bukan beragama Islam. “Seperti manusia…ada yang seperti gangster. Kami dikacau dengan pelbagai cara hingga ada anggota kami tidak sedar hingga hendak membunuh antara satu sama lain, hampir patah kaki bila mata dikaburkan.

Banyak lagi insiden…” senyum Syed Abdullah enggan cerita panjang kerana ia ada diceritakan dalam buku dan VCD mereka berjudul “33 Hantu”. Penulis juga sempat ditontonkan beberapa rakaman makhluk menembusi dinding sebelum bertukar menjadi bintang kemudian kelihatan makhluk terbang belakang Syed Abdullah.

Menurut Syed Abdullah, wanita yang mengalami datang haid mudah diganggu oleh makhluk Jin yang jahat. Terutama gadis, mereka akan ‘ diserang’ dengan memasuki tubuh gadis itu pada waktu maghrib. Manakala hantu, dalam kajian beliau, makhluk itu akan keluar merayau pukul 2 pagi dan hari yang dipilih seperti Selasa malam Rabu, Khamis malam Jumaat dan Sabtu malam Ahad.

“Kenapa jam dua pagi?” Tanya penulis. “Jam 2 pagi kerana medan bumi ketika itu begitu kuat. Dan bila bulan mengambang penuh iaitu 17 haribulan Islam, ia dianggap kemunculan yang mudah,” jawab Syed Abdullah sambil memberitahu tempat-tempat yang menjadi kajian adalah tempat yang telah berlaku pembunuhan dan lokasi jauh dari orang ramai.

Punca manusia dapat melihat makhluk halus seperto hantu kata Syed Abdullah, kerana perasaan takut. “Orang berani tidak dapat lihat hantu kerana gelombang yang terhasil dari tubuh tidak seperti orang yang takut boleh menghasilkan 20hz.

Punca manusia dapat melihat makhluk halus seperti hantu kata Syed Abdullah, adalah kerana perasaan takut. “Sebab itu orang Cina membakar mercun ketika merayakan Hari Hantu dan orang Islam membaca surah Al-Mukminum ayat 91. Ia seperti satu pergaduhan dan manusia menggunakan pistol. Pergaduhan tidak menjadi.”

Syed Abdullah memberi contoh. Sungguhpun begitu, diakui banyak ayat-ayat boleh membinasakan Jin. Dakwanya Jin akan terbakar. Ada juga Jin yang tewas akan ‘lari’ mengadu kepada abang mereka atau Jin yang lebih kuat untuk membalas dendam dan ia boleh datang mengganggu keluarga atau hadir dalam mimpi. Syed Abdullah pernah membuat kajian rasukan’ antara dua gadis yang seksi dan bertutup. “Gadis seksi paling mudah didekati dan cepat Jin sampai,” dakwa Syed Abdullah yang memberitahu teknologi yang canggih sekarang seperti kamera boleh menampilkan kehadiran Jin.

Kehadiran Jin juga mudah dikesan kepada mereka yang sugul, tandas atau kawasan yang kotor dan waktu maghrib kerana waktu sebegitu umpama siang kepada jin untuk aktif. Syed Abdullah seterusnya mendedahkan bomoh, dukun dan pawang dari bangsa Melayu tahu cara masuk dan mengeluarkan Jin dalam tubuh badan manusia.

“Saya mendakwa begitu kerana bab rasuk ini seperti ilmu yang sudah mereka ketahui penawarnya. Yang kena rasuk, bila bertemu mereka berpeluang untuk pulih berbanding dengan usaha pakar perubatan moden memasuk dan mengeluarkan Jin dalam tubuh badan manusia.

“Saya mendakwa begitu kerana bab rasuk ini seperti ilmu yang sudah mereka ketahui penawarnya. Yang kena rasuk, bila bertemu mereka berpeluang untuk pulih berbanding dengan usaha pakar perubatan moden.

“Antara cara merawati orang kena rasuk adalah dengan merendamkan mereka dalam kolah air sejuk dengan berais. Air dalam kolah itu juga perlu dicampur dengan garam. Jirus air ke ubun-ubun ketika berendam….90 peratus boleh pulih kerana suhu sejuk itu membuat Jin keluar dari badan.

“Orang yang kena rasuk juga tidak berani memandang mata seseorang. Suaranya bertalun (dua suara), tapak kaki dan tangan berpeluh dan ubun-ubunnya berdenyut adalah antara tanda-tanda rasukan,” tips dari Syed Abdullah sambil memberitahu antara manusia terasuk dan histeria tidak sama. Histeria adalah berpunca hilang kawalan emosi seperti menonton konsert.

PENGLIBATAN DALAM DUNIA BELADIRI
Syed Abdullah mula membabitkan diri dalam silat ketika berusia 8 tahun. Ayah beliau telah menyuruh beliau menyertai silat dan sejak itu sudah enam perguruan dianuti. “Saya juga ada masuk beladiri bukan silat. Saya buat kajian,’kata Syed Abdullah enggan mengulas mengenai pengelibatan itu. “Apa yang saya boleh katakan mengenai seni dalam silat. Baik beladiri Jepun atau Korea atau Cina atau mana-mana beladiri di dunia ini tidak dapat menandingi seni dalam silat. Ia cukup sempurna. Semua gerak langkah bercerita dan hidup,” kata Syed Abdullah.

Terus terang Syed Abdullah berkata, “Silat yang berseni menghasilkan pesilat yang berkepercayaan dalam rohani dan berkeyakinan diri. Rasulullah s.a.w pun menggunakan batin tetapi dengan berdoa. “Saya tidak tahu sejauh mana berkesanan ilmu kebatinan mereka dan sebab itu saya cabar mereka melakukan ke atas diri saya. Saya mahu bukti.” tekan beliau.


Tiada Cabaran, Cabaran ditutup.
Isu Syed Abdullah Syed Hussien mencabar mana-mana mahaguru yang mengamal atau mempunyai ilmu pukulan jarak jauh, mempelantingkan beliau, sudah berada di episod penghujung.

Syed Abdullah yang dikenali dengan panggilan “Uncle” dalam siri tv Seekers melakukan cabaran itu hampir setahun di akhbar tabloid dan dalam majalah SENI BELADIRI (SB) pada keluaran Oktober lalu. Ikuti wawancara (Azlan Ghanie & Ahmad Fuad Hamdan) ketika Uncle berkunjung ke pejabat SB, dan pengalaman beliau ketika isu ini hangat berkumandang.


-Penerbit AZLAN GHANIE.

SB: Apa perkembangan terkini?

Uncle: Kalau mengenai pertemuan dengan mahaguru, tiada.

SB: Tiada? Takkan tiada respon?!

Uncle: Ada satu dari Batu Pahat, Johor. Beliau hantar sms dengan pelbagai ugutan dan ancaman. Beliau mahu saya datang pada malam itu juga dengan dakwaan ada beribu orang menunggu hendak membunuh saya dengan ugutan akan berlaku pertumpahan darah.

SB: Apa reaksi Uncle dengan sms itu?

Uncle: Saya rasa orang ini tidak faham.. mungkin ikut emosi atau kurang waras. Saya minta mana-mana guru atau mahaguru yang mendakwa ada ilmu pukulan jarak jauh pelantingkan saya. Permintaan saya mudah. Saya akui saya cabar atau saya menjual tetapi tiada siapa yang membeli. Kalau ada menyahut… bagus kerana saya akan sediakan krew dari National Geographic dan stesen-stesen tv tempatan termasuk luar negara untuk rakaman. Tetapi, sudah berbulan-bulan…rasanya dah hampir setahun, tiada siapa yang tampil hanya buat bising dari belakang.

SB: Apa kesudahan dengan orang Batu Pahat itu?

Uncle: Senyap, sunyi dan sepi. Saya telefon beliau dan sepi. Saya telefon beliau dan memberitahu saya akan datang kamera untuk rakaman. Beliau kemudiannya tidak lagi hantar sms selepas itu. Yang saya tahu, bukan sahaja diugut tetapi pemberita akhbar harian juga begitu. Setahu saya pihak SB pun terkena.

SB: Ini sudah biasa. Kami hanya hendak menyambung kajian kami mengenai pukulan jarak jauh. Ada lagi kisah menarik mengenai Uncle cabar mahaguru?

Uncle: Kisah yang dihebahkan dalam internet yang mendakwa saya sedang sakit kerana terkena pukulan jarak jauh dari seorang mahaguru. Saya terkejut juga dengan cerita itu selepas saya sendiri baca blog tersebut. Bagaimanapun, saya kenal dan percaya ramai mengenali mahaguru itu. Saya sememangnya ada temujanji dengan mahaguru itu di pejabat beliau jam 11 malam di Sentul (Kuala Lumpur). Temujanji itu diatur oleh sahabat mahaguru berkenaan iaitu Penolong Pengarang akhbar tabloid. Bila sampai di pejabat itu, mahaguru itu enggan jumpa dan memberi alasan beliau penat dan minta saya menemui di lain masa.

SB: Uncle tidak cuba hubungi mahaguru itu lagi? Uncle: Mahaguru itu memberitahu hendak jumpa saya selepas hari raya lalu… Penolong Pengarang itu sewajarnya menetapkan temujanji kerana pertemuan awal sememangnya dibuat oleh wartawan tersebut.

SB: Pernahkah bercakap dengan mahaguru itu?

Uncle: Ada. Bercakap melalui telefon sebelum kunjungan saya ke pejabat beliau. Dalam perbualan itu, Mahaguru itu menjemput saya datang ke rumah beliau di Johor Bahru. Beliau memberitahu pernah mengadakan pertunjukkan dengan tepuk tanah, muridnya terpelanting. Beliau dakwa pertunjukkan itu depan pembesar. Kerana dari cerita itu, saya tidak sabar-sabar untuk melihat dan rasa sendiri kena pelanting…saya pun cuba menemui mahaguru itu di Sentul, tetapi…(geleng kepala).

SB: Sejak isu mencabar mahaguru, Uncle turut terbabit dalam beberapa kontroversi lain seperti

mendakwa Jenglot bukan hantu dan pembongkaran penipuan sebuah perguruan yang beroperasi di Cheras, akhirnya berlaku saman-menyaman. Kata orang, ini satu badi kerana cabar mahaguru?

Uncle: (Ketawa kecil). Pertama pembongkaran saya mengenai jenglot bukan hantu adalah benar. Ia sudah terbukti satu penipuan oleh pakar DNA dari Universiti Sains Malaysia (USM) dan saya telah habiskan hampir Rm30 ribu untuk kajian itu. Saya lakukan ini semata-mata kerana enggan melihat orang ramai terus tertipu dengan golongan ini. Ini perjuangan saya… Mengenai dengan seorang mahaguru di Cheras yang membuat laporan palsu kepada pembongkaran penipuan beliau di akhbar tabloid dan dalam website saya (www.seekers-malaysia.com). Ia membuatnya jadi berang. Saya bongkar 18 teknik penipuan beliau. Laporan palsu itu menyebabkan saya masuk lokap di Jalan Pudu selama 10 jam di bulan Ramadhan. Saya ditahan ketika hendak berbuka puasa. Saya dilepaskan keesokan harinya iaitu sebelum solat Jumaat apabila terbukti masa yang menyamar sebagai anggota polis di premisnya ternyata palsu. Ketika itu saya berada di akhbar Kosmo yang disaksikan oleh wartawan yang bertugas.

SB: Apa tindakan susulan terhadap mahaguru itu?

Uncle: Pertama orang itu bukan mahaguru. Saya perlu bersihkan nama mahaguru dulu.

SB: Kenapa kata begitu?

Uncle: Seorang mahaguru tidak bersikap begitu. Seorang mahaguru yang menyahut tidak akan menipu. Mungkin kerana itu, tiada mahaguru yang menyahut cabaran saya kerana mereka tidak mengamal ilmu itu. Mahaguru seorang yang berhati bersih. Saya berpegang kepada kebenaran itu. Jadi, ada orang mendakwa dirinya mahaguru kerana ada agendanya tersendiri,

SB: Apa bukti yang kukuh atas dakwaan itu?

Uncle: Saya buat penyelidikan mengenai pukulan jarak jauh, kebal dan sebagainya. Dalam website JAKIM mengenai ajaran sesat, dicatat ilmu pukulan jarak jauh adalah antaranya. Saya difahamkan sememangnya ada ilmu itu dan untuk merasai pukulan itu seseorang perlu menjadi musuh Allah atau mengeluarkan sikap marah yang teramat sangat… saya mengucap panjang dengan pertemuan itu, kerana perbuatan tersebut sama sekali ditegah walaupun untuk berlatih. Dalam sesaat pun jangan sesekali kita menjadi musuh Allah. Satu lagi jawapan kepada pengamal pukulan jarak jauh adalah ilmu ini pernah diamal oleh para wali. Saya tidak mahu bicara mengenai wali, tetapi saya hendak bertanya, takkan masuk sahaja perguruan itu dengan sekejap sahaja diri bertaraf wali? Cuba fikir dan renung. Kerana itu, saya terus memperjuangkan isu ini dan saya hanya tutup mulut jika ada mufti atau pihak yang sewajarnya membuat kenyataan ilmu pukulan jarak jauh atau kebal yang diamal oleh perguruan terbabit tidak salah disegi agama Islam.

SB: Difahamkan uncle pernah berguru dengan lelaki atau mahaguru itu?

Uncle: Saya tidak pernah berguru dengan orang itu. Maaf, saya ingin memperbetulkan dakwaan pihak SB bahawa beliau bukan mahaguru. Saya kenal beliau ketika saya dalam ikhtiar untuk mengubati penyakit migrain saya. Beliau ambil sudu dan sapu dahi dan tunjukkan dalam telur ada darah. Saya kagum dan tanpa usul periksa telah membantu beliau sesudah itu. Ia adalah janji saya kepada sesiapa yang boleh merawati penyakit ini. Tetapi, bila saya sudah tahu penipuan… telur disuntik pewarna, elektrik yang dikeluarkan…. Lawatilah website saya.

SB: Apa tindakan atau perancangan akan datang?

Uncle: Pertama, isu saya mencabar mahaguru dengan rasminya ditutup. Kedua, saya akan terus dengan bidang saya mengkaji paranormal dan terus mencari kebenaran. Sekiranya ada kenyataan saya yang menyinggung mana-mana pihak, saya mohon maaf.

Maafkan saya dalam mencari kebenaran.

2 comments:

Anonymous said...

uncle.. tolong siasat sorang ustaz di gombak yg membuat perawatan cara islam kononnya... perubatannya menggunakan al quran juga telur dan tah apa apa lagi... sebelum mengubat org dia berkutbah dahulu... tapi saya amat meragui akan ketelusannya dan menyifatkan menipu org ramai utk dapat duit....

ER-6n said...

Salam uncle. Bagaimana dengan Tenik Pernafasan? Adakah ianya benar?