Kenali mereka

Saturday, August 6, 2011

Quran dicatat di pelepah pohon tamar dan batu? Ye Ke Ni...?

Quran dicatat di pelepah pohon tamar dan batu?
Ye Ke Ni...?


(Gambar Hiasan)
Secara logik akal, beberapa banyak batu yang diperlukan untuk mengumpul selama 23 tahun kesemua ayat-ayat Quran?

(Gambar Hiasan)
Kononnya juga , sebelum Quran dibukukan ianya dicatat di pelepah pohon tamar. Sampai bila kita harus menelan semua maklumat tanpa dikaji kebenarannya?

Benarkah satu ketika dulu sebelum Quran (klik) dibukukan ianya dicatat di pelepah pohon tamar dan batu? Bayangkan orang-orang pergi ke hulu ke hilir membawa pelepah-pelepah dan batu-batu besar supaya ayat-ayat al-Qur'an dapat dibaca untuk diri sendiri atau orang-orang lain! Adakah ini masuk akal?

Gambar Hiasan

Dari awal al-Qur'an, Tuhan menyatakan ia sebuah kitab (buku). Himpunan pelepah atau batu tidak dipanggil kitab atau buku.

"Sekiranya Kami menurunkan kepada kamu sebuah Kitab di kertas, lalu mereka menyentuhnya dengan tangan-tangan mereka, tentu orang-orang yang tidak percaya akan berkata, 'Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata.'" Surah AL-AN'AM (Binatang Ternak) ayat 7

Kertas mula dicipta pada kira-kira tahun 3000SM (klik), sementara kertas (bukan papyrus) pada TM105 di negeri Cina (klik). Mungkinkah selepas 3600 tahun atau 500 tahun (klik) dicipta ia tidak sampai di Mekah? Walhal Mekah adalah tempat kunjungan penting terutama bagi para pedagang pada masa al-Qur'an diturunkan.

Manuskrip Quran Abad ke 9

Kertas sudah digunakan semasa al-Qur'an diturunkan. Buktinya terdapat pada al-Qur'an sendiri di dalam ayat-ayat berikut:

"Mereka tidak mempertimbangkan Allah dengan pertimbangan-Nya yang sebenar ketika mereka berkata, 'Allah tidak menurunkan sesuatu kepada mana-mana manusia.' Katakanlah, 'Siapakah yang menurunkan Kitab yang Musa mendatangkan sebagai satu cahaya dan satu petunjuk bagi manusia? Kamu meletakkannya di kertas-kertas, dengan menampakkannya, dan menyembunyikan kebanyakannya; dan kamu diajar apa yang kamu tidak tahu, kamu dan bapa-bapa kamu.' Katakanlah, 'Allah.' Kemudian tinggalkanlah mereka bersendiri bermain-main permainan penerjunan mereka." Surah AL-AN'AM (Binatang Ternak) ayat 91

Ayat diatas dinyatakan bahawa Kitab Nabi Musa pun sudah ditulis pada kertas oleh manusia. Mengapa cerita penulisan ayat-ayat al-Qur'an di pelepah dan batu direka dan dimasukkan ke dalam sejarah Islam? Kami tidak nampak sebab lain kecuali supaya manusia ragu-ragu terhadap kandungan al-Qur'an. Keraguan juga telah ditunjukkan oleh orang-orang yang mengaku Islam

Quran Scroll (klik)
Period - Qajar, dated 1236 H/1847 CE

"Dan sebuah Kitab yang tertulis,
Dalam kertas kulit bergulung yang terbuka," Surah ATH-THUR (Gunung) ayat 2-3

Qarmathian Quran (klik)
Period - Seljuq, 12th century CE

Blue Quran - (klik)
Period - 9th-10th century CE

Fragment From Juz 30 Of The Quran (klik)
Period - Seljuq, 11th century CE

Qur'An Folio In Gold Kufic Script (klik)
Period - 9th-10th century CE

Prayer Amulet (klik)
Period - Fatimid, 11th century CE

Quran Folio In Kufic Script (klik)
Period - 10th century CE

Quran On Two Pages (klik)

Minda yang dikurniakan TUHAN yang menjadikan manusia begitu istimewa berbeza dengan haiwan. Marilah kita berfikir sejenak, gunalah minda yang dikurniakan oleh Allah sebagaimana diperintahkan olehNYA supaya berfikir dan menggunakan minda

Untuk satu petunjuk, dan satu peringatan, bagi orang-orang yang mempunyai minda
Surah AL-MUKMIN (Orang Yang Mukmin)
ayat 54

Beranilah Berfikir Menggunakan Minda!


Kiamat tahun 2280?
Seks Dalam Islam (Part 1) (Seks adalah emosi dan keperluan manusia tetapi bukan identiti agama)
Seks Dalam Islam (Part 2) (Seks adalah emosi dan keperluan manusia tetapi bukan identiti agama)
Seks Dalam Islam (Part 3) (Seks adalah emosi dan keperluan manusia tetapi bukan identiti agama)
Seks Dalam Islam (Part 4) (Seks adalah emosi dan keperluan manusia tetapi bukan identiti agama)
Syaitan Dari Golongan Jin Dan Manusia
Syaitan dibelenggu dan dirantai?
(Qareen) Teman yang dipercayai
Bunuh Cicak dengan Lembing
Makan..Makan..Makan..
Ahlul Bait VS Ahlul Quran
Ahlul Bait vs Ahlul Quran -Respon 3
Ahlul Bait vs Ahlul Quran -Respon 5
Quran dicatat di pelepah pohon tamar dan batu? Ye Ke Ni..
Jumlah Ayat Dalam Quran Sebanyak 6666 adalah Karut! Sila Kira Baik-Baik
'Amin' Islam, Kristian dan Yahudi
Siapa Yang Berpuasa?
Benarkah Jodoh, Maut, Rezeki ditangan tuhan?
Allah suka orang yang bersih
Sudahkah anda diuji pada tahun ini?
Kau dan Aku (Part 1)

6 comments:

zaiem said...

Assalamualaikum,

Seingat saya..ustaz saya kata..semasa ayat Al-Quran turun..sahabat cepat2 tulis kat batu/pelepah kurma/kulit..mungkin sebab tu benda yang paling cepat dicapai..lepas tu mereka ni cepat2 hafal..sampai bila Rasulallah wafat..berlaku peperangan antara org islam vs murtad..ramai pulak hafiz yang meninggal..lepas tu mula la Al-Quran dibukukan.

Sekian. betol atau tidak..sama2 kita kaji.

Anonymous said...

http://www.baitulummah.org/web/?p=54..
harap uncle bace nih..hehe...

Anonymous said...

dan ini..http://elmargi.blogspot.com/2010/03/al-quranpengumpulan-penulisan-al-quran.html...hehehe..

Anonymous said...

suke sgt ko wat entry yg tah pape. senggama minda!

Anonymous said...

antara sebab kertas xdigunakan sbb cina rahsiakan cara membuat kertas.dulu xsama dgn skrg. susah gak kalau kta samakan.boleh baca kt cni http://www.beritaunik.net/unik-aneh/sejarah-penemuan-kertas-oleh-pria-china-tsai-lun.html. so kemungkinan besar diorg pon gunakanjer apa yg dpt diorg dapat utk tulis.

Anima and Animus said...

bodoh tak boleh diajar
cerdik tak boleh ditunjuk