Kenali mereka

Tuesday, October 11, 2011

Bagaimana mentakwilkan mimpi (Part 1)

Bagaimana mentakwilkan mimpi
(Part 1)

...Yang ghaib hanyalah kepunyaan Allah...
Pihak-pihak yang percaya kepada mimpi haruslah merenungkannya dengan mendalam

Mentakwilkan mimpi merupakan suatu pengetahuan yang paling terawal diajarkan pada manusia. Mimpi itu mempunyai kebijaksanaan dan kesan emosi serta fizikal yang dapat dinyatakan. (Surah Yusuf ayat 4-6, ayat 21, ayat 36-37 dan ayat 100)

Mimpi itu adalah unik, rumit dan berbeza maksudnya. Mimpi ketika tidur disiang hari lebih kuat jika dibandingkan dengan malam dan lebih lemah pada malam yang sejuk.

Ada yang menangis, tersenyum dan ketawa ketika bermimpi. Mentakwil mimpi perlu diselitkan dengan pengetahuan (nilai-nilai spiritual, tradisi moral serta budaya) agama daan sosio-budaya. Mimpi boleh dikatogerikan kepada 3 jenis

a. Mimpi dari Yang Maha Esa (Ilham)
b. Mimpi dari Syaitan (mimpi yang membawa tekanan kerana sifat kita yang terdorong kepada duniawai, imiginasi, ketakutan, penipuan dan lain-lain. Ianya selalu terjadi kerana terlalu kenyang, lapar dan tertekan)
c. Mimpi yang dipengaruhi oleh keadaan/kesihatan diri dan faktor sekeliling

Ada yang terjaga semasa bermimpi kerana samada gembira atau takut.

Mimpi yang benar juga dapat dialami oleh orang yang tidak beriman seperti Firaun bermimpi api membakar dengan marak bermula diSyria dan merebak ke Mesir. Pentaqwil mimpi menafsirkan bahawa keluaraga Ya’qub akan lahir. Oleh kerana mimpi tersebut, beliau terpaksa mengarahkan tenteranya membunuh setiap bayi yang baru dilahirkan di Mesir namun Musa dilahirkan dalam perlindungan Allah

'Lemparkanlah dia ke dalam tabut (peti), dan lemparkanlah dia ke laut, dan biarkanlah laut melemparnya ke tebing. Seorang musuh-Ku dan musuhnya akan mengambilnya.' Dan Aku melemparkan kepada kamu kasih sayang daripada-Ku, dan supaya kamu dibentuk di bawah mata-Ku (pengawasan-Ku)- Surah Taha ayat 39.

Mimpi yang diragui
a. Mimpi yang mengelirukan oleh kerana tekanan, terlalu mengharap dan terlalu banyak berimiginasi
b. Mimpi yang berunsurkan seks
c. Mimpi yang menakutkan (berkaitan dengan makhluk paranormal)
d. Mimpi yang berkaitan dengan sihir
e. Mimpi yang berkaitan dengan penyakit yang dialami.

Mimpi yang benar (mimpi yang datang secara langsung daripada Allah SWT, tanpa perantara)

a. Mimpi melihat Allah dan Nabi/Rasul
b. Mimpi melihat malaikat
c. Mimpi kiasan (kewujudan dan simbol yang dapat difahami)
d. Mimpi bersaksi (melihat diri sendiri membaca alquran dan lain-lain)

Apabila kita tertidur, jiwa kita seperti pancaran cahaya. Perasaan jiwa lebih kuat daripada kesedaran fizikal. Jiwa mewakili kebenaran manakala pancaindera hanya mengetahui apa yang dapat dilihat, dengar, rasa secara fizikal sahaja.

Adalah sebaiknya untuk mentakwilkan mimpi, pengetahuan tentang psikologi, ubat-ubatan, astrologi, numerologi dan lain-lain yang berkaitan diperlukan supaya mudah menafsirkannya.

(Klik Imej)

Sekiranya kita terlupa mimpi (klik) yang dialami hendaklah ingat semula ‘keyword’ mimpi. Sebagai contoh mimpi tentang pokok, (ada lima abjad dan berangka ganjil) selalunya petanda kurang baik begitulah sebaliknya.

Bersambung…

Artikel Mimpi dan Interpretasinya (klik) boleh membantu sebagai asas untuk mentakwilkan mimpi.

Yang pandai mentafsirkan mimpi hanyalah Nabi Yusuf.

Bagaimana Mentaqkwilkan Mimpi (Part 2)

6 comments:

Rahmat Mokhtar Paranormal World Journey said...

terbaik..sila sambung lagi bang.

Anonymous said...

e-bacaan tu web anti hadis.

Ale said...

apa maksud mimpi melihat diri sendiri membaca alquran??

imdatFREEKzzz said...

suke sangat n3 ramalan mimpi nih..sbb mlibat kn orang2 yg dikebali..yg pling penting sumbody yg aku xsuke pon ade huhuhuiii suke3

mama muda said...

Salam Uncle Seekers...
Saya mama muda dari sarawak...
saya sebenarnya nak tanya pasal mmpi saya...
**mimpi yang diragui..mimpi yang berkaitan dengan sex...
dalam beberapa hari kebelakangan ini, saya selalu bermimpi yang saya dirogol..bukan bermimpi aje, tetapi mengeluarkan bunyi jugak..bunyi orang sedang tengah 'bekerja'...mula2 sya tak percaya apa yg suami saya bgitau..sya suruh dia rakam reaksi sy msa tidur..n ternyata mmg bena ada suara seperti saya tengah 'bekerja'/ melakukan tuttt..ada jugak satu malam sya bermimpi saya melahirkan anak,.apa maksud mimpi saya tu...sudah tiga malam saya mengeluarkan suara 'tu'...

Anonymous said...

mama muda December 10, 2011 11

mimpi yg akak dirogol adalah benar hnya di alam ghaib..tp bkn di alam nyata..akak di rogol shingga melahiran anak juga benar iaitu di alam ghaib shj..pekara ini berlaku krn jin tersebut telah jatuh cinta dgn akak...shingga berlakunya persetubuhan dengan akak...walaupun didalam mimpi..tp di alam ghaib mmg bnda itu berlaku....wallahualam...sy sampaikan apa yg sy tau shja..