Kenali mereka

Thursday, December 1, 2011

Dr Faiz? (Part 3)

Dr Faiz? (Part 3)

Siapakah mamat ni? Jeng..jeng..jeng

Anggaran harga sarang burung mentah sekilo dipasaran adalah diantara RM3000.00 - RM7500.00 dan boleh mencapai harga antara RM10,000-RM18,000 untuk yang telah siap diproses. (Pusat Pembangunan Perniagaan Pertanian Dan Makanan)

Kandungan sarang burung 4%?

Katalah kita beli sarang burung dengan harga yang paling murah iaitu RM3,000 sekilo. Pastu kita letak 4% sarang burung. Cuba kita kira berapa kosnya

4% x RM3,000 = RM120.00

Bolehke kita jual dengan harga RM10 sebotol?
Logik ke?

Kandungan sarang burung 8%?

Kos sarang burung = 8% x RM3,000 = RM240

Jual = RM39.90

Kerugian = RM200.10 (tak termasuk kos botol, sticker, penutup botol dan lain-lain).

Setiap botol yang dijual rugi RM200 kalau 1000 botol dah 200,0000 hengget.

Mungkin mamat Faiz ini suka buat amal jariah sebab tu tuhan turunkan duit dari langit untuk beli 6 biji kereta kot?

Produk besar dan panjangkan kontol pun ada jual? Yarabi yasalam..Ya Habib Faiz..Apa sudah jadi sama anta? lelong..lelong...150 darham...dari lapan inci boleh cecah 16 inci...macam ini punya fanjang..Bukan setakat minah salleh, arab, atau negro yang lari..lembu pun boleh mati!

Sekadar bertanya…lu punya kontol panjang dan besarke? Boleh tunjuk tak sebagai bukti….Kalau lu punya lebih panjang dan besar dari aku punya, aku beli satu lori, tapi kalau aku punya lebih 'Besar, Teguh dan Peramah' dari lu….aku rasa lebih baik lu tutup sajalah FAA Marketing (Klik), (Klik), (Klik)..Saya menunggu anda menyahut cabaran saya…ada bran?

Kesianlah kat lu punya stokist antaranya yang bersungguh-sungguh promote produk lu (Air Sarang Burung)
(Minuman Sarang Burung) (Walit Gold) (Misha)


Yang aku paling kesian ialah pengguna. Ada yang sanggup beli dengan harga RM250 semata-mata kerana nak baik dari sakit, nak cantik dan pelbagai niat. Tak bolehlah macam tu bro…

Antara email yang aku terima semalam

Antara kita tidak kenal tapi bila dengar rintihan dari mereka aku rasa kesian. Dah memang tugas aku pun mencari kebenaran. Cuba ko tengok tagline kat sebelah gambar aku..”Seek The Truth”. Kan?

Cuba lu tengok produk ni. Dia cuma letak 'perisa'. Syarikat ini lebih jujur. Kita yang beli pun sebab rasanya sedap bukan mengharap apa-apa khasiat pun. Paling mahal pun tak lebih 4 hengget satu tin. Cuba lu baca apa 'ingredient' yang dia tulis?

Wa harap lu jangan marah semborono kat aku. Masih ada ruang waktu untuk diperbaiki. Masyarakat Melayu kita ni kebanyakan dari mereka mempunyai hati yang lembut dan pemaaf. Mereka bayar ratusan ringgit dengan harapan yang sungguh tinggi. Yang makan sudah menjadi darah daging dan banyak juga yang dah jadi najis selepas minum produk lu.

Lu punya meniaga sarang burung tak sampai 5 tahun tapi lu gebang kat luar ‘since 1998’. Pelan-pelan kayuh bro..Lebih mulia meniaga berhutang dengan bank atau dengan rakan-rakan daripada sapu duit pengguna dengan cara rakus. Aku pun berhutang jugak bro. Ada duit kita bayar kalau takder cakap terus terang. Orang Malaysia kebanyakannya semua berhutang (hutang rumah, kereta, kad kredit dan lain-lain). Habis kita nak buat camner, semua penyamun-penyamun tarbus UMNO celik jer mata dia orang fikir apa lagi yang boleh sapu duit rakyat!

Lagi satu aku dengar cerita samada betul atau tidak (hi…hi..ini rahsia besar lu beb). Bila lu buat satu periuk besar untuk sesuatu produk, lu cuma letak…(bersambung Part 4 termasuk sijil halal, dan fakta nutrisi sepatutnya letak dalam part 3 ni)

Sebelum terlupa, kalau semua artikel yang aku tulis ini (Dr Faiz Part 1) (Dr Faiz Part 2) berbentuk fitnah, lu ada 5 cara untuk mengatasinya

1. Lu boleh saman wa. Negara kita ada undang-undangkan?

2. Carilah bomoh yang paling power dalam dunia ini supaya boleh mandremkan aku. (Selagi aku dipihak yang benar, jangan haraplah bomoh tu boleh kalahkan aku. Memang aku berlagak dalam perkara ini. So what?)

3. Kau berdoalah pada tuhan kerana aku telah menindas kau. Pengguna dan stokis lagi ramai berdoa kalau mereka merasakan dirinya ditindas..

4. Hantar orang suruh pukul aku. Amacam? Kalau setakat tiga empat orang mungkin aku bleh bertahan kot tapi kalu kau hantar satu lori, gajah pun pengsan..

5. Cari dan jumpa aku sampai dapat...muahaa..

Dah terlanjur aku tulis artikel ini, kalau ada diantara pembaca merasakan ada lagi syarikat atau individu yang suka menindas atau temberang pada bangsa saya sendiri (Melayu) dan Islam, bolehlah email pada saya. Sila kemukan bukti yang lengkap supaya tugas anggota-anggota kami lebih mudah sedikit buat siasatan selanjutnya. Cuma saya terpaksa ambil masa sedikit untuk membalasnya.

22 comments:

Penyelusur Kota said...

salam~
ciss..asal nak beniaga, mesti menipukah supaya dapat banyak untung..siapala dalang yg bagi tips2 beniaga camni.. gara2 dia menipu, nanti orang minum/makan produk dia ni, pastu orang tu mati, dikira membunuh sudah tu..kejamnya.. kat sabah ni xtau ada atau x produk dia ni..kalau aku jumpa...(tunggu part seterusnya,hehe..)

نور حانىس said...

uncle. cte la plak pasal bohemian grove. nak tau pasal setan-setan yg diorg sembah tu. tq.

Sifut said...

Syabas ispekter shahab!!.syabas! ..Tp wa fenin le ilmu hisab lu ..4% dr 250ml

unta padang pasirun said...

caiyok uncle caiyok.kasi la bongkar lagi.asal nak kaya ja menipu orang

baba said...

assalamualaikum
uncle thanks sbb bongkarkan kebenaran di sebalik semua ni.muga allah merahmati tuan

dr house said...

Dh letak nm,jd anom gak

mamat said...

mana boleh kira 4% atau 8% dari harga ikut kilo
Kena kira % ikut ml baru logik...

Unknown said...

Cayalah uncle! This is the real to seek the thruth!

levi said...

Dr mickey mouse kot macam info survey kat aidid muaddib blog, open colombia university.perubatan altenated......emmmm bagus article syed, ramai org melayu sakit coz ka ka. susah nak buang ka ka ni. kena cari org macam syed yang leh negotiate with them.

IBU TUNGGUL said...

Like Like Like.....
BLINK BLINK BLINK!!!
PADAN MUKE DIA...
KAN KAN KANNNNNNNNNN...

Matt said...

ada something wrong dgn pengiraan kt atas tu..

yg senang sikit mcm ni - 1 kg sarang burung = RM3,000; so, 1 gram sarang burung nilainya = RM3 (sebab 1 kg = 1000 gram).

so, dlm sebotol produk kt atas tu ada berapa gram sarang burung? kalau 2 gram je tk sempat masuk perut kut, lekat celah gigi je heheh

Ceciter said...

PRODUK ASB250ml

1botol = 250ml

;1kg = 1,000g

;1kg = RM3000


RM3000/1,000g = RM3.00/g


Jika Produk ASB250ml menggunakan

4% SbV (Sarang By Volume)
250ml of total liquid

Bermakna satu botol ASB250ml menggunakan lebih kurang 8gram sarang burung

Kos sarang burung utk satu botol jatuh (RM3.00x8g) RM24/botol utk kos sarang burung sahaja. Harga jual jualan yang diwartakan adalah RM10.


Bermakna, RUGI RM14 (tak termasuk kos botol, printing, dan lain2)

ada pulak orang meniaga nak rugi? mustahil.


Jika dia nak untung dgn harga jualan sebotol RM10, kos production keseluruhan yang praktikal untuk satu botol RM2-RM3(lagi kurang lagi bagus)


Katakan Kos Satu botol RM3

Production Kos(printing,botol,penutup botol,dll) = RM2
Kos Sarang Burung dalam satu botol = RM1

Kita kecilkan lagi penggunaan sarang burung dalam mg(miligram)
[mg adalah sukatan yang biasa digunakan dalam minuman]

RM3000/1,000,000mg = RM0.003/mg


Jika kos sarang burung RM1 satu botol, bermakna satu botol menggunakan lebih kurang 333mg sarang burung


Jika kandungan sarang burung adalah

333mg satu botol
250ml jumlah keseluruhan cecair

Kandungan sarang burung dalam bentuk persen (sarang burung by volume) hanya dalam lingkungan 0.169% sahaja, bukannya 4% seperti yang diwartakan.


Kalau salah sila perbetulkan. Terima kasih :)

Sifut said...

Wa puas hati ilmu hisab ceciter..uncle terlalu nak kenakan dr.faiz sampai terlupa ilmu hisab hok blaja msa kt schoolah rendah dluu..huhu

chupacabra said...

Mungkinkah artikel ni utk divert ramalan tragedi sederhana & tragedi besar yg xkunjung tibe...date dah expired(xsilap aku la)..atau mungkin toyol belaan uncle main2kan uncle ms duk masuk lam mimpi uncle kali ni...nasib ko la 'dr faiz'...mangsa keadaan...tp elok gak ko kena...haha..nnt mesti ada yg jawab nama dah ramalan..xsemestinya jd...haha..tp jauh dilubuk hati uncle mesti keciwa ramalannya kali ni hiburan semata2...

arif said...

berapa sekali pun pengiraan nya.pembohong tetap salhh.jangan la ambil untung atas harapan orng

J@iKapaK said...

Nice one uncle.. banyak lg DR mickey mouse nih ropenya.. boleh refer aididmuaddib.blogspot.com utk bnyk lg pembongkaran yang scam org melayu islam sendiri.. goodjob uncle.

karim said...

bro, cuba check pasal Prof. Norhisham Wahab. pengasas Color Vibration theraphy.ada jual produk gak dia ni.dah try tp mcm xde ape perubahan

http://www.colourvibra, tiontherapy.com

Anonymous said...

Aunty Angry Bird...

Tu bukan meniaga mcm tu.. Ni org panggil M.E.N.I.P.U...
Guna nama Doktor Faiz konon..
Pi gi dahhhh....cait..!!!

Thanks to Uncle for seek the truth.. Kasi taboh lagi sama itu dktor tipu..

ariel said...

uncle..agak2nya sapa nyer kontol lebih peramah ek??doc faiz nyer ke uncle nyer??huaaaahhhhh

badboyz said...

kalu korng nk thu faiz nie suka jnji manis kt staf die...
tp haram xpnah tunai kan pown...
da staf die gtaw aq yg dh byk kli dh die jnji nk naek kn gji staf tp xnaek2 pown!!!
dh 2 skrg aq dgr rmai gk staf lma die brhnti coz xthan ngn prngai die...

Zafir said...

yg gua tau, sarang burung tiada apa khasiat melainkan sejenis kuman yg ada dalam air liur burung tu sendiri, kah3...

walit nutrition facts was just another bullshit!

MrB said...

Salam,

Kontol yg "peramah" mcm mana bro? Ana punya peramah tak?