Kenali mereka

Monday, April 9, 2012

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 15)

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 15)


Jauhnya beza ....satu berdikari dan di hormati_sultan kelantan, satu memang menjijikan, pakai kasut pun org pakaikan, berapa lah gaji nak jadi tukang pakai stokin dan kasut, hina sungguh dia buat pekerja istana...macam hamba


Email dari seseorang yang saya terima sebentar tadi untuk tatapan kita semua berkongsi bersama sebagai renungan. Nawaitunya menghantar email pada saya agak kabur untuk pencerahan namun yang penting kita harus bersangka baik.

Yang pasti saya sendiri 'cemburu' kerana saya impikan detik sebegini dari seorang yang bergelar isteri setiap kali saya keluar dari pintu rumah apabila saya membina masjid baru nanti.. Aduyaaa & adusss....

Tapi mamat yang bernama mail seperti gambar dibawah ini rasanya perlu banyak belajar dari orang tua-tua kita bagaimana menjaga hati pelbagai pihak.


Tengku Makhkota Johor

Pesanan dari ana khusus untuk anta Mail.
Langit tidak selalu cerah...

Kalau anta tak puas hati pada ana, anta boleh 'cipta' pelbagai alasan untuk fitnah ana supaya masuk 'dalam'.

Kecik punya hal....
Paling lama pun 14 hari jer dibawah seksyen 117.
Pastu, macam-macam citer ana bleh bongkar 'kemungkaran' yang ada didalam sana nanti sampai nafas ana yang terakhir. Sejarah lebih dari seribu tahun yang lalu telah membuktikan kesemua keturunan ana mati dibunuh oleh spesis pemerintah 'kongkalikong' yang telah diabadikan dalam sejarah.

Hi..Hi.. beshnyaa...
Silakan Mail...please..
Satu planet ana akan story nanti..
"Seek The Truth"
Mail, wasiat harta pusaka dari Almarhum anta sudah ditunaikan ke blom?

Yang lain-lain kaki bodek tolong jangan campur antara aku dengan mail ni!
Korang bukan boleh tongkat langit sampai bila-bila pun terutama yang 'PARIA' kaki putar belit tu!.

Tak lama lagi 'stroke' separuh badan akan datang menjelma terutama KP tu yang terima duit bulanan untuk 'cover line'

Ingatlah tuhanlah sikit DOL walaupun kita merapu setiap hari.

Anak bini serta penyambungan zuriat tu janganlah disuap 'sumber tidak halal' untuk darah daging mereka.."BANGANG!"


Perbezaan diantara TMJ dengan Sultan Kelantan



Part 62 - Johor military (JMF) relevan atau tidak?
Part 63 - Rakyat johor anjing?
Part 64 - 
Part 65 - 
Part 66 - Kesimpulan - Tutup kedai

17 comments:

Unknown said...

ya baguss. ambo org klate stuju sgt. sultan klantan sgt humble.

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t,

Saya tabik dengan keberanian uncle. Sekiranya segala fakta-fakta yang dibongkarkan oleh uncle adalah sahih, saya harap uncle akan mendapat kerahmatan dari yang Esa.

Amin

Anonymous said...

Inilah realiti....

Masa kita kecik2 dulu kita tonton cerita melayu klasik di TV cerita seperti Batu Belah Batu Bertangkup, Sultan Mahmud Mangkat Dijulang, dan cerita2 penindasan kaum atasan terhadap kaum komonar peasant e.g. lakonan Nordin Ahmad, P.Ramlee dalam Ibu Mertuaku, etc. Sedih rasanya ketika itu dan impaknya di dalam diri dan kemarahan terhadap kezaliman dan ketidakadilan boleh dirasai sehingga ke hari ini.

Saya rasa kaum2 pembodek yg disebut dalam artikel ni pun masa kecik2 dulu berkemungkinan turut menonton atau sekurang2nya faham akan mesej yg disampaikan oleh cerita2 melayu klasik ini.

APA AGAKNYA YG TELAH BERUBAH... i.e. dulu masa kecik2 kesian dan tak sanggup melihat Nordin Ahmad dan P.Ramlee dianiayai dan sebaliknya puas dan suka melihat sultan yang zalim ditikam, bila dah besar dan dewasa lupa terus pengajaran dari cerita melayu klasik tadi dan berubah jadi pembodek, pengampu, penjilat lubang gelap dan penghidu egg walaupun si pembodek ni tahu dan nampak dgn mata sendiri kezaliman, kerakusan dan sikap "I don't give a f-ck about you oiii rakyat"...

walhal in return si pembesar ni kalau mood dia bagus hari tu, dia bagilah si pembodek ni cuci motor besar dia ke, parking kan kereta dia ke, cuci kan toilet dia ke, siramkan pokok bunga dia ke, cat kan pagar dia ke.... ish, ish, ish... inilah realiti

Unknown said...

kasi bongkar uncle..

hanya uncle je harapan kami rakyat marhaen untuk bongkar cerita2 macam ni..

blogger lain kecut teloq!

apa kata uncle buat twitter akaun..boleh terus tweet dekat TMJ..

direct terus..baru kaw! hehe

anjakanjalanan.blogspot.com

Anonymous said...

klu banding umur berdua mmg x heran pun faktor usia mampu ubah segalanya.

yg tua dulu camner mudanya
yg muda lak mmg xtau la citer tuanye lg

ombo bokan orong kelonton

Jamiejit said...

Wah, Nabi Sulaiman dulu, ada tak makhluk pakaikan kasut utk dia? Bukan sahaja pegang status Nabi, Raja pulak tu. Bukan pada manusia je, pada makhluk lain pun. Ada tak agaknya?

Derok said...

Sultan kelantan macam tu sebab ada menteri besar mcm TG Nik Aziz

Tukang paip said...

Tuanku Sultan Kelantan jadi camtu bukan sebab TGNA la....

azhar ismail said...

Allahuakbar...!!! Berilah kekuatan kpd mereka yg menegakkan kebenaran... amin ya robb al 'alamin...

JAMILKUCING said...

Salam bro tahniah. saya bekas pembantu peribadi tengku ismail selama 6 tahun. dulu.saya kerja di istana pasir pelangi . mostly hal hal dalam sitana orang tak tahu.walaupun org seperti kita tahu segala penipuan. seminggu daun ini saya di hentam teruk hanya kerana saya menegur sultan johor buat isyarat 1 malaysia. sila lihat di fb ( Suara Rakyat Johor ) . tapi sorry la saya bukan jenis penakut. saya akan cakap apa yg betul. JMF memang mafia samseng .

Anonymous said...

Sultan Kelantan menganggap TGNA sebagai gurunya dan penasihat peribadinya maka tidak hairanlah keperibadian Sultan Kelantan terzahir kerana limpahan keberkatan ilmu yang dipelajarinya untuk memartabatkan Negeri Kelantan sebagai Serambi Mekah sekaligus mendaulatkan ISLAM. Johor? Minta maaf cakap Negeri UMNO yang kuat sentimen melayunya dan berbangga dengan SULTAN yang menjadi RAJA MELAYU. Akhirnya yang kuat menjaga hati SULTAN JOHOR adalah kaum kerabat UMNO sendiri. Mufti pun tidak boleh bersuara lebih-lebih. Penasihat SULTAN pun ORANG UMNO. SUDAH DITARBIYAH SEJAK DARI AZALI KETURUNAN UMNO. Tahniah UMNO..

ummuwafa67 said...

Woi... berani kau bro. Karang tak pasal2 kau masuk dalam. Dia orang tu ada kuasa. tahi yang busuk pun dia boleh wangikan. Bilah sasterawan negara sebut shit depa marah.padahal depa tu lebih dari tu.

Anonymous said...

bongkar uncle..aku dah lama menyampah dgn keturunan zalim ni... semoga Allah laknat orang2 yang zalim.. amin..

Leftenan Komander Roy Mustang said...

bongkar semua perkara tersebut

yayaya said...

bongkar jangan xbongkar....

sap kok tang lu said...

siyesly... mmg berbeza kot walopon both of them keturunan raja.. haipsss. xsalah kot nk bersifat zuhud..Zuhud adalah menguasai dunia, tanpa ia kuasai kita. Tangan menggenggam dunia, tapi hati memandang akhirat.
Zuhud bukannya menolak dunia.. cuma tidak terlalu mengkiut kata tunjuk yg mementingkan duniawi shje....alhamdulillah.. sultan kelantan mmg nmpk zuhudnya.. tp TMJ ?? mcm mne la pemerintahan kesultanan Johor nnty klo tidak wujud sifat zuhud dalam diri.. dunia2....

Mike Tyson said...

mail,

aku nak sparing dengan ko. try test tengok sapa lagi terer..

sape menang dapat fazura..amacam ada brann...