Kenali mereka

Monday, June 25, 2012

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 46)

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 46)

Moyang aku

Bapak aku cakap (klik), sepatutnya kerusi yang Ku Yem duduk sekarang berstatus SULTAN JOHOR sebenarnya milik keluarga kami sebab salasilah Ku Yem dari temenggung jer. Kalau nak tahu cerita lebih mendalam, aku rasa lebih baik korang baca sendiri buku bapak aku sebelum buat sebarang andaian yang akan terbit tak lama lagi bertajuk "Bukan Setanlah Syaitan, Sultan".

Ku Yem, anta kena beli 10 biji buku ni dan baca sepuluh kali pastu kena panggil ana yang maha halia.


Datuk Muhammad Jamidan Abdullah 
Pengarah Siasatan dan Operasi Khas SPRM (klik)

Sebentar tadi, infomer kami suruh bawa laporan besertakan beberapa bukti yang Sultan Ibrahim terlibat dalam kancah RASUAH berjumpa dengan Datuk Muhammad Jamidan Abdullah untuk beri statement sebab beliau yang handle kes istana dengan menteri. 

Berani ke Datuk ni ambil tindakan? Takpelah, yang penting kami akan pergi jumpa dia dalam waktu terdekat.


Cute nyer misai


Charlie Chaplin (klik)
Seorang Pelawak



Adolf Hitler (klik)
Pemimpin yang kejam?

Pernah ku lihat misai-misai ini tapi dimana ya?


Part 62 - Johor military (JMF) relevan atau tidak?
Part 63 - Rakyat johor anjing?
Part 64 - 
Part 65 - 
Part 66 - Kesimpulan - Tutup kedai

40 comments:

JJJJ said...

Kah kah kah kah

dah agak dah... sorang lagi malaun nak claim hak jadi SOLTAN JOHOR..

syukur lah tak dapat ke keluarga kau; kalau tak suwey johor bersoltan delusional jimbo

Anonymous said...

Salam uncle..

Saya pernah terbaca akan salasilah keluarga temenggung yg menjadi sultan johor ni..anyway u punya salasilah pulak dr keluarga bendahara klu sy xsilapkan... So sbnrnya dua-dua bukan darah diraja...elok johor ni jadi mcm melaka je...

Leftenan Adnan

Anonymous said...

Setahu saya kerabat Johor yg sebelah bendahara masih hidup, sebelah Sultan Abdul Rahman dari Lingga, tentang HAK tuan syed menjadi sultan saya tak setuju sebab mcm mana Syed blh jadi Tengku. Kerana kita sedia maklum bahawa Tengku adalah keturunan Raja di Tanah melayu dan bukan Syed.

Hang Tuah

Anonymous said...

da agak da..
psl ape si uncle rjin sgt kutuk SI dgn kerabatnya..
nk claim takhta knonnye..
hahaha..

a.aziez said...

Maaf uncle...bg pendapat ana mengatakan hitler seorg yg kejam agak keterlaluan...sila kaji dahulu siapa hitler yg sebenarnya seblm mengatakan dia kejam..maybe uncle merujuk dr wikipedia sahaja yg diolah oleh barat..byk web tentang hitler yg sebenarnya..sila rujuk pd website tersebut...uncle lbh arif kan..wasalam.

Salsabila said...

Salsabila
Alhamdulilla syukur pd Allah, sultan johor Sultan ibrahim yg jadi sultan.. Setiap perkara sudah ditentukan oleh Allah s.w.t.. Amin.. Semoga keturunannya kekal menjadi pemimpin di Johor.. Kepada sesiapa yg berkenaan jng nak iri hati.. Segalanya sudah tertulis sejak azali lg. jng menolak takdir.. Saya hanya rakyat biasa bkn dr golongan kerabat. Salam.

Anonymous said...

Aku da banyak kali comment apasal kau tak berani nak post!!

Salsabila said...

Salsabila....kalau berani post comment aku...penat nie aku tIp......
Alhamdulilla syukur pd Allah, sultan johor Sultan ibrahim yg jadi sultan.. Setiap perkara sudah ditentukan oleh Allah s.w.t.. Amin.. Semoga keturunannya kekal menjadi pemimpin di Johor.. Kepada sesiapa yg berkenaan jng nak iri hati.. Segalanya sudah tertulis sejak azali lg. jng menolak takdir.. Saya hanya rakyat biasa bkn dr golongan kerabat. Salam.

Ismail said...

Dengki rupa si bodoh gila glamour ini! Patutlah macam anjing menyalak.

Habi said...

Kalau keturunan si dengki bodoh ni jadi pemerintah Johor,alamat lingkup lah.Perangai pun macam syaitan pendengki.

F-aRn said...

sultan perlis tu bukan syed ke?

Air Halia je said...

Syukur la uncle tak jadi yg maha halia.. dah betul dah tu qada' dan qadar nya.. syukur yg amat2..

aal said...

aiii...banyaknya komen dari orng yg sama....
menyalak nampakkkkkk,,,,
kihhhhh3

Anonymous said...

Kepada pembaca semua terutama UNCLESEEKER ....peringatan kepada semua umat islam...Jangan menutuk pemimpin..jahat macamane pun dieorg ada kebaikannyer...korang nak tgk lagi sekali ker bangsa melayu dijajah dengan bangsa lain...yang korang dok gaduh melayu dengan melayu kenapa???macam korang nie takde dosa laaa...cuba la jangan sebok hal org lain....dosa sendiri tak terhapus sebokcerita aib org...TMJ ker SULTAN ke sesapa sekali pun nak buat dosa biarkanlah...yg tanggung hukuman kat akhirat dieorg jugak....kalau ade org nak balas comment aku kata uncle nak nasihat sultan...boleh bukan tak boleh...ada caranyer...bukan macam nie badigol so olllll.....aku tak sokong mane2 sebab aku tak tau cerita sebenar...setakat kertas putih belum tentu betol..kalau betol pun baik aku diam diri daripada aku menabur fitnah atau mengutuk hamba Allah...korang nie pikirla masak2.....zionis@freemason cipta IT nie bukan sesaja...ini la yg die nak memporak perandakan manusia supaya membunuh sesama sendiri...yg hidup senang lenang sapa?mereka dan keluarga mereka....DEVIDE 'n' CONQUER.....

Anonymous said...

nasib baik melaka takde sutan....takyah nak sembah sembah

Anonymous said...

Dear DEVIDE 'n' CONQUER
berbuih2 da mulut rakyat tegur sultan/raja2.DEVIDE 'n' CONQUER sila buktikan mana Sultan/raja yang ikut syariat Islam walaupun mereka makan elaun atas dasar Ketua Agama (akan datang jugak)? Bini mereka je... dah lambangkan Islam dipijak...bini sultan pahang?bini raja perlis?etc?

Tunku Mona aje yang nampak berubah...Alhamdulliah.Ada kawan saya kata Tunku Mona sentiasa berjubah...juga kata2 berubah positif...

Devide 'n' Conquer said...

Devide 'n' Conquer
Kita hidup dalam dunia ni Allah da tentukan kehidupan masing2....ada yang kaya ada yang miskin,ada yang baik ada yang jahat....itu semua dugaan @ ujian......apa pun yang datang pada kita itu Allah nak menguji tahap keimanan seseorang...kalau korang semua rasa sultan tu tak betol lebih elok berdoa pada Allah supaya diberi hidayah...biar Allah yang uruskan....korang yang sebok nak betolkan akidah orang sedangkan akidah korang pun belum tentu betol....jadi tak perlulah korang semua nak membetolkan org kalau diri sendiri tak betol lagi....Allah jadikan die sultan ada buruk ada baiknya...dosa pahala Allah yg beri...korang kuul pahala korang lagi baik dr bertenet kat blog nie....salammmmm....

fuckUuncle said...

bagi aku, sedih bila tengok korang semua menyalak cam anjing yang hilang tuan. aku rasa, uncle bukan nak kan TAKHTA yang dicipta manusia. just nak buka mata dan sedarkan korang yang dah lama tunggu time nak menyalak cam anjing. hehehe. yang kata uncle tak selidik, cuba korang pulak yang selidik dalam dalam sebelum menyalak. bukan bela atau kondem sesapa. just pendapat!!

Melayu Perantau said...

Salam,

duk renung duk pikir, Uncle ni bukanlah nak rampas takhta Johor..beliau hanyalah menceritakan fakta based on history...nak suruh yg Maha Halia tu sedar...jgn duk lupa diri sangat...jgn angkuh..jgn sombong...

ikan emas said...

salam...
perception sya tentang uncle pd mulanya membca artikel ini uncle gila nk jd sultan setelah kali kedua sya membacanya mendapati ad maksud tersirat pd pendapat sya uncle nk buktikan takhta yg diduduki sultan skrg ni bukan milik sultan...sya xnmpak pun yg uncle nie kemaruk nk jd sultan hanya utk pengetahuan smata mata....

raja gopal said...

DEVIDE 'n' CONQUER.....

kalau sultan nak buat dosa tak melibatkan rakyat, kami pedulik apa,

ini disebabkan melibatkan rakyat. kalau dia sekeluarga nak melingkup kat pulau besar pi mamposlaaa jgn lerhak rakyat jelata istana nak sapu juga,
undang-undang semua taruk tepi yg penting amarah istana dapat diselesaikan.

sesuka hati nak tibai rakyat.

zaman hang tuah boleh ler diamalkan cara begitu, tapi zaman moden ni tak payah lerr...hamba-hamba ni dah tak wujud dahhh.
kalau takut sangat dgn sotan johor ni
mcm tu baik solat berkiblatkan istana,

JAMILKUCING said...

Salam

Tak kisahlah ko ornag nak kata uncle kejar takhta ke. jawatan ke.sebab pada aku uncle ni dia tak akan taip kalau dia tak ada maklumat cukup. tak berani aku kata. kalau betul keluarga mereka berhak itu hak mereka. kalau betuk Baginda sultan punya hak itu hak baginda. tentang hal itu kalau betul biarlah undang undang adil tentukan.

Aku bila masuk blogs uncle seekers aku baca aku teliti. yg elok berfakta aku ambil. yg tak betul aku just diam. kalau die salah dia tanggung la. sebab aku tengok tahap kebocoran salah laku yg uuncle paparkan bukan cakap cakap kosong .siap hitam putih, siap fakta. jadi nasihat aku kat pembaca yg tak berani guna anam tu. cermin diri dulu kalau nak cabar ornag.

Ko orang cakap atau taip ko ornag tak fikir. KO ORANG DOK CABAR UNCLE.SEDANGKAN BAGINDA SULTAN PUN TAK JAWAB. siapa tahu uncle ada bukti yg boleh memalukan Baginda sultan. dis ebabkan ko orang cabar.sekali uncle paparkan. baginda sultan malu nak ko orang tanggung. dia paparkan kerana sahut cabaran ko orang.

Fikirlah. jgn main sedap cakap je.dia cerita pasal baginda sultan dan tmj. yg ko orang pulak lebih lebih dok cabar dia buat apa.

bismill said...

ya bener ngomong si RAJA GOPAL. institusi rajanya di malaysia amet berbeda banding sininya di innonesia. cemer sekali kelihatan. aduhhh. mana ileng patahnya si melayu, takkan ileng melayunya di donia. jadinya aku terus menelaah artikal uncleseekers. adilnya gimana jika teladan buruk bagai terus bapak kamal hisyam disepak saperti tiada harga dirinya. moga tuhan ampunin dosa yang mulianya sultan johor. aminn.

sons said...

bismill btul ckp kamu aku sokong..nmpk mcm habis madu sepah dibuang mudah je dibuang mcm smpah..
moga tuhan ampun dosa sultan johor..uncle tulis artikal mesti ada sebab bkn krna nk kan takhta..

Anonymous said...

dear Devide 'n' Conquer
sejak aku umur 10 tahun (la ni 40+ but awet muda) doa sultan Johor & kerabat dah ada da. Berubah ke sultan & kerabat tu?

Mana ada hal masing2. setiap insan ada peranannya. Yang kaya bantu yang miskin, yang berilmu tolong yang memerlukan DAN YANG ADA KUASA GUNAKAN KUASA IKUT UNDANG2 (khasnya yang jadi atau akan jadi ketua Agama).

Raza said...

Benda yang dah lepas tak usah dikenang. Dah berapa keturunan dah ni, buat apa nak ungkit2 lagi?

Anonymous said...

J9999....
Memang dah terang lg disuluh...Nak jadi SULTAN gupernya Arab ni... Ada kwn aku dari Arab Saudi kata golongan Syed ni tukang kutip tahi unta kat sana, betul ke? & Undang2 Tubuh Kerajaan Johor, kalau tak silap aku dengar golongan Syed/Arab ni bukannya bumiputera. Orang Melayu kesemuanya dari pelusuk nusantara bukannya Arab. Sudah2 la wahai Arab, nak mengajar org lain, bangsa sendiri tak abis2 berperang.

helmi izani bin ashari said...

Klau ikutkn institusi kesultanan d malaysia ini berasakn ngri mlka kcuali ngri tertentu spt johor,n9,ngri2 d utara n pntai timur mlysia...

Slps ksultanan mlka jtuh kbykn waris mlarikn diri ke ngri/tpt tertentu. Kesultanan mlka bermula drpd sultn muzafar syah..anak sultan mahmud iaitu raja mlka semasa kejatuhan mlja d tgn portugis..

Ada juga cerita menyatakn nama perak d ambil drpd nama tun perak iaitu bendahara mlka yg terkenal itu..sbb itu keris taming sari betafa d tgn kesultanan perak sehingga kini..

Patut perak bayar royalti kt melaka klau mcm ni hehehe..

Uncleseekers hanya mceritakn fakta dan sejarah...bkn nuat dia nk menjadi raja..klau jd mcm tu byk bnd nk kena ubah sot sejarah,perlembagaan dan sbg nya..sbb tu klau ada kes2 mcm ni krjn dok diam je spt mn blaku d terengganu dan bbrp ngri satu ketika dulu..mn krjn nk cari duit klau yg berhak menuntut elaun dan kelayakan2 dan d back date beratus2 tahun hehehe

helmi izani bin ashari said...

Klau ikutkn institusi kesultanan d malaysia ini berasakn ngri mlka kcuali ngri tertentu spt johor,n9,ngri2 d utara n pntai timur mlysia...

Slps ksultanan mlka jtuh kbykn waris mlarikn diri ke ngri/tpt tertentu. Kesultanan mlka bermula drpd sultn muzafar syah..anak sultan mahmud iaitu raja mlka semasa kejatuhan mlja d tgn portugis..

Ada juga cerita menyatakn nama perak d ambil drpd nama tun perak iaitu bendahara mlka yg terkenal itu..sbb itu keris taming sari betafa d tgn kesultanan perak sehingga kini..

Patut perak bayar royalti kt melaka klau mcm ni hehehe..

Uncleseekers hanya mceritakn fakta dan sejarah...bkn nuat dia nk menjadi raja..klau jd mcm tu byk bnd nk kena ubah sot sejarah,perlembagaan dan sbg nya..sbb tu klau ada kes2 mcm ni krjn dok diam je spt mn blaku d terengganu dan bbrp ngri satu ketika dulu..mn krjn nk cari duit klau yg berhak menuntut elaun dan kelayakan2 dan d back date beratus2 tahun hehehe

JAMILKUCING said...

Salam Balasan Untuk areph ke ape ke ....


Aku tengok ko yang lebih lebih. sape ko ni. cuba tonjolkan diri aku nak tengok.

1) ko kata Ex Sultanah zanariah kena cerai. ko sape . sedangkan baginda sultan dna istana pun tak ada mengeluarkan kenyataan. ape ko ni MURSHIDUL AM ISTANA KE.

2) Ko kata ex sultanah jual tanah di singapura. pasal nak harta. tanah tanah di johor yg atas nama ex sultanah pun dha banyak la bro.

3 ) ko cerita tentang kelayakan menajdi sultan johor , bro ko dha baca habis ke bro. syarat syarat jadi sultan johor. jgn cerita kat sini sebab ko snagka ornag yg mausk sini bodoh.

4 ) Aku nak tanya ko satu je la. ko setuju ke atau ko suke ke. ada ornag yg duduks atu negara dgn ko tak payah bayar cukai jalan sedangkan ko dna rakyat lain kena bayar.

5 ) Betul Sultan dna Tmj ada kuota . tapi berapa bro? 10 / 10o / 1000 cuba cerita sikit.

6 ) ko kata tengok sultan bayar zakat . bro yg baginda bayar zakat tu yg kita nampak. bagaimana pulak yg kita tak nampak.

7 ) kereta baginda sultan. almarhum, tmj, bukan kereta kancil bro. cukai jalan kereta kereta mereka bukan ratus bro. buka ribu. ok. dan ko pun tahu aku pernah berkhidmat dalam istana. kereta dalam istana tu sebiji dua je ke bro.

8 ) ko ashik dok ulang ORANG LAMA TAHU AKU ,seolah olah ko nak ugut aku. well kalaua da bongkar lah, ceritakan lah. aku takut ke bro. setahu aku sebelum aku di keluarkan dari istana aku di belasah setengah mampos. oleh ROSLAN. ko kena roslan.

9 ) Apa salah aku. salah aku hanya kecil dan terjadi secara tidak sengaja.tap[i slaah ko orang kau ars alagi besar dari aku. entah entah dah berapa banyak ko orang taruh. entah mengandung atau tidak Allah sahaja yg tahu. tapi aku bro walaupun dah 42 aku belom pernah berzina lagi bro.

10 ) ok ko jawablah tulisan aku ni. supaya aku rasa tercabar. aku pantang di cabar. biar aku pulak keluarkan segala perihal dalam istana kalau ko nak.

11) aku hormat baginda sultan. so apa hal dalam istana yg aku tahu aku pendamkan je. tapi aku geram anjing macam ko ni pulak yg lebih lebih sudu dari kuah macam sial. tapi BACUL tak berani tunjuk muka.

12) Hormat aku pasa sultan tak perlu ko atau sesiapa pertikaikan.tapi tak betul aku cakap. aku utus surat. aku sms kalau ada no.

Anonymous said...

muks pun mscsm bsbi tonyok ..nsk suruh org hormat dia
heyyy...fuck laaa ko pikir ko raja ko sapa ko bukan tuhan ..."raja adil raja di hormati (aku tak mau pakai sembah.Sembah hanya pada ALLAH swt saja) raja zalim raja di sula jobo anak beranak buat je mcm mana org france buat sula n pancung semua raja raja especially raja raja johor...dah dasar lanun perangai pun mcm penyangak

SALAM FAJAR BONDA Tuanku...fuck you johorean blue blood

_JEBAT PENANG-

Anonymous said...

Hidup Uncle.....Berani kerana benar.......

Moga ALLAH swt melindungi uncle sekeluarga....dari Syaitan Syaitan dari Selatan tanah air...mmg PUKIMAK Raja raja Melayu semua ni...Kaji sejarah ,,malaysia di jajah kerana raja raja melayu...masa perang dunia ke 2 mana raja raja melayu semua lari pi siam bukan nak lawan jepun or komunis semua lari pi bangkok..BANG THEIR COCK

Sapa bela raja raja melayu memang BODOH!!!!!
-JEBAT Penang-

lianglahad said...

bagi aku pulak...
uncle seekers perlu diberi peluang menerangkan... tak salah aku rasa sekiranya dia ada point..
lagi pun keturunan raja yang berkuasa sekarang ini adalah dari keturunan temenggung... sebelum temenggung sultan adalah dari kalangan keturunan bendahara...
jadi kiranya berlaku pemilikan kuasa secara yang tidak kita ketahui maka eloklah kita kaji dulu sebelum mengatakan sesuatu yang kita tidak tahu...
aku yakin uncle tahu sesuatu yang kita tidak tahu... kerana ini adalah melibatkan keturunan keluarga beliau..

??? said...

Biasa lah, orang melayu kita ni. Bising pasal ornag lain, tapi kalau boleh, dia nak jadi orang tu. uncle ni agaknya siang malam mengigau jadi sulton.

MRRS said...

sebelum buat apa2 andaian
aku rasa lebih baik korang cari susur galur yg dimaksudkan...sebelum ni aku pun pkir yg si UNCLE ni buat semua ni sbb dibayar kamal hisyam...
tp bila keluar artikel ni nampak cam UNCLE nak kan takhta...
n then bila cari2 balik btul gak apa yg dikatakan.

Dunhill 20 said...

aku pun fikir benda yg sama gak cam kau MRRS.si UNCLE ni mcm gilakan takhta.haha.camner lah kalau dia jadi sultan ek? haru biru agaknya negeri tu.haha.oh uncle oii.udah2 lerr jatuhkan org lain.nak nak si kamal tu haa.tk memasal dia pn tbabit sama.aku follow up citer sal kamal jer.sebab bapak aku dulu penah keje dgn dia.nk pendekkan citer, aku nak ckp aku tau mana intan mana permata.bnyk2kan lah tmbah dosa.pahala tu dpt kt kamal.sbb dia je yg kena maki kena kutuk. hmm

JAMILKUCING said...

Salam.

Yang aku heran satu je. yang ko orang sibuk heboh benda benda tak penting tu wat ape. cuba amsuk sini cari benda benda atau perkara perkara yg penting supaya jadi pengetahuan untuk kita.

Pedulikan apsal rebut harta ke. darjat ke. tunku ke syed ke. tak perlu cari salah ornag kalau ko orang masuk rumah orang. masuk sini cari maklumat untuk ajdi pengetahuan. tololllll

pokbah said...

bila ak duk baca2 komen2 blog ni agak tekejot jgk bila ad org lua yg beminat dgn kes si maha halia ni...woii malu la kat org lua bila hal negara kita dah mula jd perhatian...ni suma punca dari akar nye..kalo akar tu elok baka nye mest pucuk die pon elok jer tumbuh...Maha halia ni dah bg badi yg xelok kat anak die tu sbb jadu huru hara..elok la ad org lua yg baca blog ni kasi maha halia malu skit(tu pon kalo die ad rasa malu la)kikiki..

Leftenan Komander Roy Mustang said...

betul kata uncle...keturunan sultan johor sekarang bukan berdarah sultan tapi berdarah temenggung.kenapa dia tetiba jd sultan selepas kematian bendahara?

ai said...

ak kenal siot Dato jamidan ini..ak penah sewa umah die...kaya beb dia nie..dia jusa..memnag SPRM...pergh!