Kenali mereka

Friday, June 29, 2012

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 55)

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 55)

Sultan Ibrahim
Sultan Johor

Moyang aku



TITAH PERUTUSAN DULI YANG MAHA
MULIA TUANKU SULTAN JOHOR.


Saya kenal kepada Allahyarham Dato Syed Hassan bin Ahmad Alattas (Dato kapada pengerang "Suara Alattas), Pengasas Madrasah Arabiah yang mashor ini. Dalam masa hayat-nya, Allahyarham telah banyak menghabiskan masa hidup-nya di-dalam membuat amal kebajikan dan jasa2 baik-nya telah dapat di-nekmati oleh umat islam di-negeri ini.


Selain dari itu Allahyarham telah juga banyak membuat amal bakti kepada orang ramai. Jasa baik-nya kapada Negeri Johor memang patut di-kenang dan menjadi tauladan kapada yang lain2 yang chintakan negeri ini.


Saya berasa bangga di-atas usaha yang sedang di-jalankan oleh pengarang "Suara Alattas" dan saya perchaya dengan terbit-nya buku ini di-tengah2 mesharakat nanti, akan menjadi satu chontoh yang baik kapada hartawan2 yang lain supaya menunjokkan ta'at setia dan chinta mereka kapada Raja dan Negara dengan mengorbankan sa-bahagian dari harta kekayaan mereka kapada tanah ayer yang di-chinta.


Akhir-nya saya suka menguchapkan maju jaya, dan kekal-lah kemashoran Madrasah Al-Attas Arabiah yang telah banyak berjasa ini.


D.Y.M.M. SULTAN ISMAIL IBNI AL-MARHUM SULTAN IBRAHIM
D.K.. S.P.M.J D.M.N, S.M.N., S.P.M.K..
D.K..(Brunei), D.K. (Pahang) DLL..
SULTAN JOHOR

Ku Yem, mohon nasihat anak anta si Mail tu (macam kat Mstarsupaya jangan bertweet atau hantar komen kat blog ana masa kepala dia tengah 'sedap'. Tolong maklum kat dia gak yang Great great grandfather ana adalah orang terkaya di Johor Bahru sezaman moyang-moyang dia dulu dan banyak harta Almarhum moyang ana Habib Hassan Alattas disedekahkan pada rakyat Johor. Suruh dia baca surat dari Almarhum moyang dia Sultan Ismail kat abah ana Syed Hussien Alattas sebanyak 10 kali supaya dia tahu asal usulnya dari mana! Jangan sampai ana tukar nama dia dari cicak mengkarung kepada PARIA! Anta tukar lah anak anta yang lain jadi TMJ sebab nama dia dah busuk. Mungkin dia terlupa yang abah ana pernah menulis kisah tentang atuknya Almarhum Sultan Iskandar.

Dan banyak lagi artikel abah ana tentang Almarhum Sultan Iskandar yang Cicak Mengkarung ni kena baca. Tak kan pandai mabuk dengan toron jer

Lagi satu ana nak minta tolong kat anta. Tak payahlah si Tengku Samad Archibald tu cari pasal dengan adik ana kat JB Sentral. Suruh balaci dia balik rumah tolong orang rumah dia orang apa yang patut sebab bini dia orang dah berapa kali kantoikan mereka! Yang 3 orang 'jadi kepala' tu, sebaiknya makanlah yang berkhasiat, banyak bertenang dan belajar lagi teknik bersenggama sebab selama ni bini korang memanjang tak puas sebab korang cepat sangat terpancut/lemah sebab suka sangat  makan 'duit panas' pastu banyak makan luar. Mengong! yang halal diabaikan. Tahniah lah sebab korang tak dihormai oleh isteri sendiri. 


Korang bertiga ni tak nak jadikan pengajaran ke macam 'dia' tu susah sangat nak hembuskan nafas terakhir masa 'nazak'!


Ku Yem, anta kena ingat satu perkara jer, ANAK HARIMAU WALAUPUN DIBERI MAKAN 'FRISKIES' ATAU 'IKAN' TETAP MENGAUM. Jangan berceritalah pada kami tentang mati sebab kebanyakan dari atuk-atuk kami mati dibunuh (Saidina Ali, Saidina Hussien kepalanya dipenggal, Saidina Hassan diberi makan racun dan lain-lain).


Sejarah tidak boleh diubah....

Kepada Sultan Pahang & Keluarga. Mekasihlah banyak-banyak kerana tidak lupa pada jasa Moyang saya.

Titah Perutusan Duli Yang Maha
Mulia Tuanku Sultan Pahang

Beta mendapat tahu dan kenal dan ada di-dalam pandangan dan perhatian beta kapada Madrasah Al-Attas Al-Arabiah, Ketapang, Pekan semenjak usia beta maseh remaja lagi, dan beta di-beri ma'alom bahawa Allah Yarham Tuan Syed Hassan Al-Attas sebagai jawatan pertama pengembang ugama Islam di-Negeri Pahang pada zaman pemerentahan Al-Marhum Sultan Ahmad dan beliau ada-lah di-hormati dan di-sayangi oleh baginda Sultan Ahmad, dan dengan limpah kemurahan Baginda telah mengurniakan sa-bidang tanah yang luas menjadi (Concession) milek bertempoh kapada-nya, dan allah Yarham telah menetapkan satu kawasan tanah untok keperluan ugama dan di-dirikan pada-nya sa-buah Madrasah Al-Attas Al-Arabiah Kampong Ketapang dan baki-nya telah di-tanam getah hasil-nya menjadi perbelanjaan para guru2 nya. Apa yang beta dapat tahu bahawa ada beberapa orang murid2 keluaran Madrasah itu julong2kali-nya maseh ada berkhidmat sebagai guru dan lain-nya berbagai2 jawatan kanan di-dalam Negeri Pahang khas-nya, dan ia-lah Madrasah Bahasa Arab yang pertama sekali di-dirikan di-Negeri Pahang, hingga di-ambil aleh oleh Kerajaan beta pada masa ini di-bawah tadbir Kerajaan yang di-bawah jagaan Pejabat Ugama Pahang bagi melanjutkan Jasa2 Allah Yarham yang menjadi amal jariah-nya.

Beta dan ra'ayat beta terhutang budi kapada Allah Yarham, muga2 Tuhan chuchurkan rahmat-nya kapada roh beliau, dan juga beta uchapkan terima kaseh di-atas jasa2-nya itu sebagaimana kata pepatah Melayu:

"Harimau mati meninggalkan belang
Ma'anusia mati meninggalkan jasa dan nama".

Terima Kaseh, ada-nya

istana Abu Bakar
Pekan, Pahang.


Part 62 - Johor military (JMF) relevan atau tidak?
Part 63 - Rakyat johor anjing?
Part 64 - 
Part 65 - 
Part 66 - Kesimpulan - Tutup kedai

33 comments:

Anonymous said...

iman tak dapat di warisi

Anonymous said...

iman tak dapat diwarisi

Raza said...

Entri ini dapat menyedarkan semua agar sentiasa bersyukur dan tahu membalas budi. Bukanlah kita meminta-minta tapi sebagai org Melayu, adat kita ialah tahu membalas budi.

Anonymous said...

lagi berita dari negeri maju.

HARIAN METRO 29 JUN 2012

Jalan 20km demi 12 anak

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Seorang bapa kepada 12 anak di Kampung Sungai Rinting C di sini, sanggup berjalan kaki sejauh 10 kilometer (km) dua kali sehari, untuk mencari barangan kitar semula bagi membeli makanan harian keluarganya sejak bertahun lalu.

Zulkefli Jusoh, 47, berkata dia perlu melakukan kerja itu bagi membeli lima kilogram beras setiap hari selain lauk untuk dimasak.


“Saya akan keluar rumah pada awal pagi dan pulang pada tengah hari. Saya keluar semula pada petang sebelum menjual barangan kitar semula seperti botol, tin minuman dan besi buruk di Kampung Teluk Jawa, Masai.

“Saya mampu memperoleh sehingga RM20 sehari selepas menjual semua barangan berkenaan. Walaupun jumlah itu kecil, ia membantu saya menampung kehidupan keluarga,” katanya ketika ditemui di kediamannya, di sini, semalam.


Zulkefli dan isterinya, Zabidah Ghani, 40, berasal dari Besut, Terengganu tinggal di perkampungan itu sejak 20 tahun lalu serta dikurniakan 12 anak berusia antara sembilan bulan hingga 23 tahun.


Anak pasangan itu ialah Puteri Nur Aliya Maysara, sembilan bulan; Muhammad Sharulnizam Shah, 3; Rabiatul Adawiah, 5; Muhd Shahmi, 7 (diserahkan kepada keluarga angkat); Muhammad Izuwan, 9; Nurul Ain, 11; Muhammad Osman, 12; Muhammad Mustakin, 15; Muhammad Hafuzuddin, 18; Muhammad Al Amin, 20; Muhammad Ab Hadi, 22, dan Muhammad Marzuki, 23.



masih ramai rakyat menderita......mungkin ada mangkuk hayun kata, itu bukan rakyat Johor......nak beri bantuan pon, nak ikut negeri juga ke, walaopon berlaku depan mata sendiri???

*Hang Jebat*

Anonymous said...

salam,pagi2 jumaat semua minda pembaca2 terbukalah,kena ingat 1 jer ALLAH S.W.T berikan nikmat kekayaan pada seseorang utk uji orang tuh dengan kesenangan apa yg dia akan sumbangkan pada insan2 yg lain dan jalankan tanggujawab sebaik mungkin,apa pun saya rasa anak2 raja2 kena belajar baca semua surat khabar dengan mata kepala dorang sendiri bukan suruh kadam yang bacakan dan buat rumusan untuk mereka terutama akhbar melayu tiap2 hari ada tunjuk orang susah sampai ada anak2 muda x sekolah sebab x cukup duit,x percaya?hari ni paper metro dah siarkan ada keluarga susah di negeri johor anak2 sampai x sekolah...cuba2lah terima komen2 yang pahit itu anda ambil dan tapis apa maksud tersirat dan tersurat yg ingin di sampaikan,jangan terlalu angkuh,ni zaman kiamat nak dekat dah normally pembalasan x sampai kat akhirat skang ni banyak ALLAH S.W.T bayar CASH jer kat dunia.TERINGAT GAMBAR PUTERA WILLIAM CUCI TANDAS SORANG2 DIA MASA MISI PROGRAM KEMANUSIAAN!MALAYSIA ADA?

Anonymous said...

Cik sucker oii xpyh la nak blok2 cmnt org coz ko tkutkan org tau pekong ko tu.nak cerita buruk kluarga org pndai tp BURUK KLUARGA SNDIRI NAK TUTUP.mmang ko ni xde tlur tu yn bini ko lari hahahahaa....bodoh pnya org.jgn ingt org xtau buruk kluarga la.hahaha.kluarga sndri xnk jg nk kpo hal org.blah la bodoh,bngsat....

HuluBala said...

Siapa ingat apa yg almarhum tiau musa kat masjid tu? Muka 10 sen jerr..keke

lianglahad said...

AYAT YANG MENARIK PERHATIAN AKU..
"Korang bertiga ni tak nak jadikan pengajaran ke macam 'dia' tu susah sangat nak hembuskan nafas terakhir masa 'nazak'!"

ADAKAH SI DIA YANG DIMAKSUDKAN TU ADALAH INDIVIDU SAMA SEPERTI YANG AKU FIKIRKAN..?

putraprima said...

dude, iman tak dapat diwarisi....
kau keturunan nabi ker atuk kau orang alim kaya ker, itu cerita pasal atuk kau lah budus....
gua mula2 okay lah layan dengan blog lu sebab gua pun menyampah gak dengan kerabat selatan nih... pung pang pung pang lu pun 2 x 5 angkut bakul sendiri.... wtf? ko kurang kasih sayang ke weih?

Anonymous said...

to Anon 9.13am
apalah baghral sgt knp nak cari salah org je.,...tu kerja wakil rakyat la ...wakil rakyat la bantu, carik mana2 peruntukan...ngko ingat johor ni negeri pasir 2 butir, rakyat cuma 10-20 org..?

SIMPANG LIMA BATU PAHAT said...

LAGI BERITA DARI NEGERI MAJU DAN KAYA

http://www.sinarharian.com.my/edisi/johor/dihimpit-kekangan-masa-1.62065

Sinar harian

Johor

Dihimpit kekangan masa
AZIZAN INCHE HARUN
29 Jun 2012
Dihimpit kekangan masa
Amran menumpang tidur di Surau

JOHOR BAHRU – Kekangan masa yang singkat menjadi penyebab kepada segelintir rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura menjadi gelandangan di sekitar bangunan sempadan Johor Bahru-Singapura.

Tinjauan Sinar Harian sekitar jam 12 malam kelmarin, membuktikan kewujudan golongan gelandangan sempadan dan kira-kira 20 orang gelandangan sedang tidur dan beristirehat di surau serta kerusi Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), di sini.

Seorang gelandangan, Amran Mohamad, 52, berkata, dia menjadikan surau CIQ sebagai tempat berteduh sementara sejak bertugas sebagai pengawal keselamatan di Singapura lapan tahun lalu.

Menurutnya, kekangan masa yang singkat menjadi penyebab dia menjadi gelandangan memandangkan anak dan isteri tinggal di Batu Pahat.

“Saya rasa membazir duit saja nak sewa bilik atau rumah kerana hanya beberapa jam berada dekat sini.

“Lagipun saya bekerja syif iaitu tiga hari siang dan tiga hari malam. Kalau kerja siang, malam saya balik sini, pergi makan dan sempat tidur sekitar tiga hingga empat jam sebelum kena bergegas pula ke Singapura,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, majoriti yang menjadi gelandangan adalah rakyat Johor yang menetap di luar Johor Bahru, selain Sabah dan Sarawak.

Menurutnya, walaupun ramai orang Kelantan yang bekerja di Singapura, tetapi semangat kenegerian antara mereka tidak pernah membiarkan rakan senegerinya itu menjadi gelandangan.

“Sepanjang lapan tahun di sini, saya tidak pernah jumpa orang Kelantan yang menumpang di surau seperti ini kerana mereka menyewa bilik atau rumah di sekitar bersama keluarga.

“Kalau ada pun, hanya sekejap sahaja mereka singgah sebelum dijemput rakan menumpang di bilik atau rumah sewanya,” katanya.

Mengenai cadangan pembinaan Anjung Singgah, Amran bersetuju dengan keprihatinan kerajaan, tetapi berharap lokasinya tidak dibina di Bukit Senyum kerana tidak strategik.

Menurutnya, bayaran yang bakal dikenakan juga diharap setimpal dan tidak terlalu membebankan kerana persinggahan itu berbentuk sementara dalam waktu yang terlalu singkat.

“Kita harap cari lokasi lain yang lebih sesuai kerana dari sini (CIQ) hendak ke Bukit Senyum agak jauh.

“Lagipun, bila sudah tengah malam, bas pun sudah tidak ada. Teksi memanglah banyak tetapi tambangnya mahal.

“Kalau dapat lokasi sekitar bandar raya ini memang bagus la kerana memudahkan kita hendak keluar masuk ke Singapura, tetapi bayaran tu biarlah semaksima mungkin,” katanya.

Seorang lagi gelandangan, Azmi Jamaluddin, 42, berkata, ketika awal menjadi pekerja Singapura lebih setahun lepas, dia pernah kehilangan dompet ketika tertidur di kaki lima di bandar raya ini.

Menurutnya, walaupun diancam bahaya ketika itu, tetapi dia terpaksa merebahkan badan untuk menghilangkan penat di kaki lima kerana kekangan masa untuk menyewa bilik.

“Saya bukan tidak mahu sewa bilik, tapi rasa macam buang duit. Sewanya mahal sedangkan saya duduk hanya beberapa jam saja. Tambahan pula, malam minggu saya akan balik jumpa isteri dan anak di Muar.

“Pernah awal-awal dulu saya tertidur di kaki lima dan bila terjaga, saya dapati beg duit saya sudah kena kebas. “Sekarang baru saya rasa selamat menumpang di surau ni walaupun kadang-kala ada juga anggota polis suruh keluar, tapi kita terpaksa buat tak tau saja.

Lagipun kita tidak buat kacau atau menyusahkan sesiapa,” katanya. Katanya, pembinaan Anjung Singgah berkenaan memang bagus, tetapi kerajaan perlu memastikan tidak diambil kesempatan oleh golongan gelandangan lain.

“Kita tidak mahu nanti Anjung Singgah tu dibina khusus untuk membantu golongan macam kami, tapi bila sudah siap nanti golongan seperti ‘mat gian’ dan pengemis pula yang dapat untung,” katanya.

zelmey said...

Dengan mempunyai Raja yang kaya lagi mashor, patik rasa rakyat Johor pasti tidak akan wujud sengsara mahupon derita.

Sebagai Raja yang di-hormati dan di-sanjong, tatkala rak-yat jelata mendoa akan baghinda Sultan, dan rak-yat menjunjong kaseh dari keluarga istana diraja, adalah menjadi wajeb bagi seorang Raja agar tidak biar ada rak-yat yang sengsara ber-lapar sedangkan Raja hidop di-dalam khaya rhaya ....

Tak-kan Melayu hilang di Dunia kata karamat dari Hang Tuah.

Raja adil raja di-sembah, Raja zalim raja di-sanggah "kata-kata Hang Jebat.

Ke-hadapan Raja yang masih lagi ada di bumi Allah dan tanah Melayu ini, patik sebagai rakyat memohon jasa dan bakti agar wujud rasa chenta dan kasih terhadap rakyat yang maseh terdapat sengsara hidop dan derita.

Semoga sengkheta ini mendapat petunjuk dari Allah Yang Maha Kuasa.

Demi Rakyat dan Raja, Demi Tanah Ayer dan Bangsa.

Allah memelihara niat suci uncleseekers dan melindongi.

Daulat Tuanku, kepada Raja yang rakyat chentai.

* Fullamak, rasa macham jaman dulu kala lah ... hehe

Anonymous said...

Berpegang teguh pada tali Allah...Kelahiran Muar.

Anonymous said...

Pesanan Rasulullah S.a.w
“Siapa yang melepaskan dari seorang Muslim satu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, niscaya Allah akan melepaskan daripadanya satu kesusahan dari kesusahan-kesusahan Hari Kiamat. Siapa yang menutup rahsia (keburukan) seorang Muslim, niscaya Allah akan menutup rahsianya di dunia dan akhirat.”

mamak said...

eh2...raza...
ari ni raza jadi gud boy ler....
bagus2..
mmg btul kata anoy..imam xdapat diwarisi..kalo dapat di wariskan xla si cicak mengkarung tu jadi cam gitu kan...
betul x raza gud boy????heee

Anonymous said...

kepada anon 1:59 PM

yang bangang tu ko...

siapa pemimpin?adakah hanya wakil rakyat yg kena bantu rakyat??habis tu sape yg jadi ketua agama negeri/sultan?bukan tanggungjawab dia juga ke?bongok

bengong melantun-lantun..

Hang Jebat

MRRS said...

putraprima...
bagus si uncle ni tahu asal usul ketrunan dia...atleast nenek moyang dia berjasa la gak....
atleast dia berjasa gak pada ko kan...ko layan gak blog dia..ada la benda ko buat dari dok ngongkek je hari2....
ko dah kaji keturunan ko blom??
mesti dari yg angkat tong bawah rumah yg kena pangkak tu kan...
ala....citer p ramlee tu...
xpaham gak????
tuh ha...yg angkat najis tu lah...

Anonymous said...

keturunan baik2 tp perangai hazab

mmg btol lah iman tak dapat diwarisi

Anonymous said...

to zelmey:
wey blah la kau nak tunjuk baik konon..
kau bedal si roslin taha tiap2 malam kat umah dia, duit keta clk ko pun dia bayarkan pastu ko kantoikan pulak dia ngan si elly lubnan tu yea? keh keh keh

Rajagopal a/l Rajalingam said...

Teruskan..
Isi blog ini sesuai jika dibukukan untuk jadi bahan sejarah apabila tiba masanya kelak

Damirull said...

Salam Tengku Samad ni tak habis habis lag jadi gangster. dari zaman aku kerja istana lagi nama dia dah busuk. dah kena penampar dengan baginda dulu waktu jadi tmj pun tak berubah lagi.

Anonymous said...

to annoy June 29, 2012 7:05 PM
ko xnak tanya roslin plk bila dia nak bayarkan duit semua orng yg dia guna utk support orng yg dia kasi haria dia tiap2 malam..aka anak ikan or bapak ikan...hikkk

suka kebenaran said...

salam uncle...
saye suke giler ngan blog uncle..
pendedahan psl sultan(setan) johor n TMJ(tenuk mabuk johor)
tpi satu bende yg saye x suke kt ayat uncle...
bile uncle sebut yg uncle ni dri keturunan nabi...
tpi masalahnye perangai uncle x mcm perangai keturunan nabi yg menjdi ulama mashyur mcm para habib2 kt yaman 2 n tmpt2 lain...
jdi x perlu la uncle cite psl uncle dri keturunan nabi..amat memalukan...
selagi x mmpu ikut mcm mn nabi ajar..jgn la msuk bakul angkat sendiri ye....nabi x ajar..
psl keturunan baginda..klu buat salah.,.tetap dpt dose...buat baik dpt pahala..salah tetap kne hukum mengikut hukum ALLAH..x de yg terlepas..
psl saye tgk perangai uncle jauh beza ngan keturunan nabi yg faham agama..
x salah berasa megah dgn darah nabi yg ade...tpi jgn nk bangge dlm keadaan diri sendiri x faham agama btol2 k..psl menyampah amat sngt bile uncle tulis mcm 2..
klu keturunan nabi yg faham btol2 agama ckp mcm 2..x de la rase menyampah..bahkan rse suke je...
tpi bile uncle yg tulis mcm 2..rase meluat sngt2..psl uncle bukan dlm golongan org yg faham agama ngan sebenar2 faham...
atok uncle ngan uncle x same k...iman bukan warisan..so jgn ingt bile cite kebaikkan atok uncle..maka uncle akan jdi mcm die tanpa ape2 usaha utk faham agama..blaja dulu kitab2 ulama' ahlus-sunnah...tq

Anonymous said...

Saya rasa atok dia dulu mungkiin ada buat silap atau dosa besar.. itu sebabnya dapat cucu seperti arab dogol ni yang biadab menghasut rakyat supaya membenci institusi Raja Johor. Arab dogol ni tak de apa-apa susila dengan Nabi Muhammad (SAW) pun kerana dia hanya arab celop, bukan arab ori. Tak payah nak meriakkan pujian terhadap atoknya .. itu semua cerita lapok P Ramlee...

jiwa malaya said...

bila si mail cicak mengkarung da jadi PARIA..blh la tukar nama die jadi a/l kuyem..hhihi

Anonymous said...

keh keh keh keh aku nengok muka moyang dia pun redup cam kalah judi je keh keh keh

Anonymous said...

Hei Hang Jebat....ko pakai la otak bila bercakap, kalau semua hal seluruh pelosok Johor, maka takde lah fungsi wakil rakyst. SI prihatin dgn rakyat dgn mengadakan program kembara mahkota. Negeri lain ada? Johor negeri yg sempurna, rakyat diutamakan, kalau ada yg tertinggal itu cum 1-2 kes jer. Aku bukan Nak alih perhatian, cuma terfikir apa yg di buat sultan Kelantan kpd rakyatnya? Aku tengok x kurang2 pelacur ngri tu carik makan dekat jln wong ah fook......J9999

pokbah said...

bak kata pepatah..
org berbudi,kita berbahasa..
org memberi kita merasa...
persoalannya,org zaman skrg ni ad ke yg mcmtu??
kebanyakkan nye habis madu sepah dibuang..mcm kes si kamal laa..lpas ap yg die da buat untuk kerabat2 johor,fitnah yg dibalas..humm nasib ko la kamal...

Anonymous said...

Sikamal fisheye tak pernah berjasa dengan kerabat Johor pun. Malahan, Dia makan komisyen duit zakat beratus ribu ringgit (boleh semak sendiri dengan JAIJ bhg zakat), dia pow orang yang nak berurusan istana beratus ribu, dia jual no kereta kepunyaan istana dan meraih berpuloh ribu ringgit dengan sihafiz tu, dia punbeli no kereta single digit "1", dia mengaku kononnya miliki 40 Sharikat tetapi dia sekadar nominee je dan banyak lagi pendedahan yang Akan dibuat oleo abang sifu tak lama lagi.so untuk mengelakkan diri, sikamal ni akan divert focus dengan memfitnahkan kerabat Johor. Sedarlah kamal, awak banyak berdosa dengan tuanku SI Dan kerabat Johor.

katak puru said...

pokbah ckp kau betul sgt.habis madu sepah dibuang.manusia ni kalau dh mndongak kelangit mana nk tgok mana tmpt dorg bpijak.kita dok buat baik org mana nk nmpk.hati kalau dh hitam, mmg hitam je lah jawabnye.kamal,pe yg penting kau bersihkan hati.jgn nk ikut sgt si hati hitam plus busuk ni.buang karenn je.

Anonymous said...

Anonymous 1.10 am 1 Julai,
Elok kau semak kat Jabatan Agama Islam Johor dan Exco Agama Yb Zainal.Kau pasti akan malu sendiri sebab, Sykt Amil KHAS adalah sykt berdaftar dan mempunyai tauliah sebagai Amil Zakat, Sykt ini banyak berjasa kepada Negeri Johor dan berjaya melipat gandakan kutipan zakat di Negeri Johor. Inilah antara jasa besar Kamal Hisham pd Negeri Johor, Banyak sekolah agama baru dapat didirikan kerana Kamal berjaya naikkan kutipan zakat di Negeri Johor. Kalau syarikat dia Amil bertauliah memanglah dia akan dapat bahagian Amil seperti mana yang dibenarkan hukum syarak dan undang undang Negara. Lagi pun syarikat tu pun ada kaki tangan yg perlu dibayar gaji. Jadi apa masalahnya???Kau nak takutkan Kamal dengan pendedahan, aku rasa dia tak takut krn dia ada dokumen buktikan bahawa tuduhan kau palsu. Aku rasa kau pun tak faham apa maksud director dan apa maksud nominee, elok kau baca buku dulu sebelum buat komen yg menampakkan kebodohan kau. Aku rasa juga lagi banyak kau cuba aib dan fitnah Kamal, lagi banyak perkara penipuan dan skandal keluarga diraja akan keluar. Selamat Mencuba , Ingat Pepatah Melayu " Kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam usah diduga", Tunggu dan Lihat!

Hell Angel said...

Manusia yg menganggap dirinya berkuasa dan berkedudukan tinggi didunia lupa bahawa Atas Langit ada lagi Langit.

gujiela said...
This comment has been removed by the author.