Kenali mereka

Tuesday, June 26, 2012

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 49)

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 49)

Siapakah Diantara Mereka Yang Paling Layak Menjadi 
Sultan Johor?



Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan
Pada negeri



Sumber (klik)





Part 62 - Johor military (JMF) relevan atau tidak?
Part 63 - Rakyat johor anjing?
Part 64 - 
Part 65 - 
Part 66 - Kesimpulan - Tutup kedai

52 comments:

aTienz_owEngEzz said...

yg join PDRM mana satu?

Anonymous said...

Maaf seorang pun tak layak. Tak da kualiti seperti Sultan Kelantan, mana dapat respect. - Quite Dispair

Anonymous said...

Tak Ada Yang layak.

Raza said...

Walau apa cara sekali pun, kecuali lah takdir Allah tentukan sebaliknya, Tengku Ismail adalah waris yang paling layak sebagai sultan.

Anonymous said...

Semua keturunan al-Lanun wal Fenyangak, naik takhta tapi takde daulat.

Don Carleone said...

dari kiri ke kanan. Tg Ismail aku ikut sejak dia jadi askar India, meronda dipergunungan kashmir dll, semua OK sehingga dia kembali ke tanah air dan tunjukkan perangai bangsawannya. Tg Idris pula tidak diketahui banyak, tapi dari susuknya nampak tidak bangsawan sangat. Dia mungkin sedang jerit "gempur wira' dalam kawadnya. Jika benar, sila berdiri atas maksud jeritan iyu. Yang dua terakhir itu nampak grand dan susok poyo habis. Behave macam biasa tak boleh ka? Tak pakai pakaian grand pun wa tahu la lu anak raja.. Melainkan Tg Idris, yang lain semua gagal. Awra raja bukan letaknya pada pakaian atau sikap samseng, tapi perangai perangai yang boleh diharapkan sebagai ketua atau pelindung atau model. Adakah mereka mereka ini ada perangai perangai itu?

Anonymous said...

Keturunan dr temenggung je kan deme ni semua... so semua kira tk layak

Anonymous said...

Sebenar kesemua dalam gambar diatas tidak layak, pada pandangan pribadi saya yang layak adalah Tunku Abu Bakar Ibni Tunku Abdul Raman, sepupu pada sultan sekarang. Bapa Sultan sekarang Almarhum Sultan Iskandar pada tahun 1961 telah dilucutkan jawatan Tengku Mahkota kerana beberapa jenayah termasuk jenayah membunuh (baca Wikipedia bebas).Tunku Abdul Rahman adik kepada Sultan Iskandar telah dilantik jadi Tengku Mahkota, penipuan bermula bila Almarhum Sultan Ismail gering pada awal tahun 1981 dan akhir menggunakan mesin "life support" pada masa itu Almarhum Sultan Ismail tidak sedar dan tidak boleh bercakap. Sultan Iskandar telah berpakat dengan Tan Sri Mohamed Rahmat, buat peristyharan kononnya Sultan Ismail suruh tukar semula jawatan Tengku Mahkota, cap jari dalam tidak sedar telah diletakkan dalam surat palsu dan melantik Tengku Mahmood Iskandar sebagai Tengku Mahkota baru ganti Tunku Abdul Rahman. Pada masa itu Tunku Abdul Rahman berada di London. Dalam keadaan tergesa gesa ,mesin "life support" di cabut dan terus istyhar Sultan Iskandar sebagai sultan. Penipuan ini timbulkan kekecohan, Menteri Besar .Pada masa itu Tan Sri Osman Saat tidak bersetuju dan menentang penipuan ini.Lawyer Razak Ahmad(PSRM) juga tahu dan tentang penipuan ini. Namun keturunan yg memerintah sekarang memang "crook" dan penipu, Osman Saat dibuang dari jawatan Menteri Besar dan di "frame" dengan berbagai tuduhan palsu dan menderita hingga akhir hayatnya. Bila ada yang nak tegakkan kebenaran pasti dianiaya dan mungkin dibunuh. Saya percaya Lawyer Kamal Hisham dipihak yang benar dan dianiaya kerana hendak menegakkan kebenaran. Keturunan Sultan sekarang sepatutnya dimasukkan ke dalam penjara diatas jenayah2 mereka terutama Sultan Ibrahim dan Tengku Ismail yang melakukan jenayah macam hobi sahaja tanpa ada hati perut. Mungkin mrk dari dari daging "Firaun". Saya menyeru semua pihak bantu Lawyer Kamal balik ke Malaysia dan dedahkan semua jenayah dan penipuan keluarga diraja Johor kepada Rakyat.

JJJ said...

lu orang gebang je lebat... suruh masuk PLKN pun dah kecut.. tak usah nak gebang lebat kalau takat berani pegang pistol air

Anonymous said...

J 9999...
Saya memang MENDOAKAN si fisheye dapat balik Malaysia secepat mungkin....Apasal perlu nk antar surat bagai...balik saje lah kg Melayu...Aku tak sabar menantikan..

JAMILKUCING said...

Salam

Kalau tanya aku , aku setuju dengan Don Carleone , tengku idris layak. dia humble . baik hati. tengok cara dia berinteriaksi dgn saya dalam facebook. aku sokong tengku idris. TMJ boleh jadi kalau beliau humble sedikit. selalu senyum cara jalan sama waktu kecik kecik dulu tak ubah. mohon maaf cakap buangkan sifat kebongkakan itu. insyaallah dia boleh.

MRRS said...

Jahanam Johor kalo kasik budak2 hanyir ni pegang takhta....yg No 2 tu bleh la..yg lain hancur..
Tp kna amek Kamal Hisyam jadi penasihat balik..Kalo tak
Comfrm jd lebih truk dari Yang Maha Halia.....

Raza said...

Komen hit and run byk sgt...

Anonymous said...

Salam brow syeeeddddyyyyyyyyyyy :)

layak atau tidak semua tu bukan kehendak rakyat bawahan tapi telah ditetapkan oleh undang tubuh kerajaan negeri johor :)

persoalan paling tidak terjawab adakah ada dalam undang tubuh kerajaan negeri johor ni --sultan mestikah dari dari waris perkhawinan sultan dan sultanah melayu ?????

-- sedangkan sultan la ni adalah dari perkhawinan sultan melayu dan beribukan bukan melayu ?????
------so layakah kah sultan la ni naik tahta ????

rakyat johor :)

Anoyla said...

kalu 4 muka ni je yg ade, better Idris jd next soltan. Mail da byk wat taik. x mesra rakyat pon. muda2 ramai da nyampah. Idris plak kurang jd bahan lawak kedai kopi.lg 2 tu plak nmpak lebih cocok jd selebriti.

mamak said...

harap muka ja garang si mail tu....
tp depan AG nangis tersedu2

ikan emas said...

johanam johor klu 4 muka nie jd sultan..tmbh xjd lg pun dah gegar bumi johor klu jd nnt mesti tsunami trus...layak ke klu kamal jd penasihat balik fikir2 lah....

Anonymous said...

Salam
Pada aku semua tak layak sebab:
(a)tiada gaya Ketua Agama Islam
e.g. ketika Syaidina Abu Bakar dilantik menjadi pemerintah, dia berucap di khalayak ramai, jika aku salah/buat kemungkaran, maka betulkan aku dengan mata pedang...
(b)pentingkan perut sendiri
e.g. e.g. Syaidina Umar merayau malam2 cari rakyat yang kelaparan.
(c) lain-lain

fuckUuncle said...

bawak bawak bertaubat la. jangan sampai rakyat hilang respect. jaga la hati rakyat. titik peluh rakyat jangan di salah guna. hargai apa yang ada. sesungguhnya yang kita benci dan cemuh adalah sebaik baik rahmat yang tuhan turunkan. jangan sampai tuhan turunkan bala dan celaka atas sumpahan rakyat. fikir der.

sedangkan nabi ampunkan umat. inikan pulak manusia biasa yang cuma duduk diatas takhta. singgah sana kata pergi, kubur kata mari der.

benci dan dendam kita pada seseorang buangla jauh jauh. tak kita tahu yang nanti diaorang mungkin sedekahkan Al-Fatihah untuk bekalan kita di sana der.

Mat Ngantuk said...

sapa pun yang akan naik aku tak ambil pot

sapa pun naik aku tetap dengan kapcai kesayangan aku
hanya itu yang aku mampu..
dan pada tahun 1993, aku menyokong mahathir...

Anonymous said...

Syed dan mamak 786 bukannya dari Nusantara..kan??kan??kan??

azrul said...

yg kedua ok.yang lain lingkop..tp kalo yg kedua tu naik takhta,ambil la kamal hisyam sebagai penasihat
xla jahanam cam yang maha halia n si cicak mengkarung

banzai said...

saye rakyat johor... tak penah tahu sebelum ni ade kes kes besar dan agar berat salahnye telah dibuat sultan yang saye sembah dan sanjung... kalau ini semua ternyate benar, tolonglah pihak yang berkenaan ambil tindakan.. kesian kite semue.. bab siape yang layak, rasenye macam Tengku Idris.. but then saye sokong MRRS.. KH kene jadi penasihat... mari kite UNDI yang layak! hikk..

azrul said...

kecil2 dulu bontot pun orng basuhkan...tu la beban semacam bila dah beso

Wan said...

"Sebenar kesemua dalam gambar diatas tidak layak, pada pandangan pribadi saya yang layak adalah Tunku Abu Bakar Ibni Tunku Abdul Raman....."

Wei Kamal, berani lak lu mau cakap eh. Usahlah berlindung disebalik "Anonymous".

phantom said...

sapa yg layak bkn persoalan nye...tapi kna lah tunjukkan nilai2 yg baik kalo suma tu nak jadi sulatn...baru la rakyat sng hati nk memilih...

arept said...

salam smua,

pada jamil kucing, ksian tgk ko lps kuar dr istana jd cm gini, tp ada hikmah disbalik smua tu, kan.... sangka baik.. dulu kalo ko keje dgn sultan ko(perak) mungkin x jd cm gini kot. anggap la smua ni takdir perjalanan hidup ko..

tp knape ko meroyan dlm blog si habib lah ni??? nk meraih simpati pon tak kan smpai ajukan soalan2 yg merapu cm tu. kata smua kenangan kat istana dulu da simpan rapi dlm hati tp knape luahkan jugak siap kutuk2 kluarga SI? siap cite kene bantai smua dgn roslan (member majid kan, ank angkat almarhum), cuba perhatian baik2, sejak entry part 1 smpai skrg ni, ada tak si uncleseekers ni reply komen ko org smua termasuk la aku ..??? ada??? ada terpikir tak knape??? dia cuma post kat blog ni & kita smua komen menegakan pandangan masing2...

kita hidup kat dunia yg fana ni, segalanye telah diatur olehNYE, kita hanya mampu merancang & bertawakal, selebihnya hanya Allah yg tentukan & Allah TAHU ape yg terbaik utk kita. sama la jugak dgn kesultanan Johor ni. Allah juga yg tentukan smuanya. knape SI yg jd waris Sultan bkn org lain? mungkin ini adalah yg terbaik utk johor, knape kamal plak jd cm tu? mungkin juga ada rahsia & hikmah nye... pikir positif & sangka baik..

kita juga harus percaya, segala perbuatan kita juga dari izin NYE, kalo baik yg kita buat, insyAllah baik jugak la yg kita dpt, begitulah sebaliknye... kalo Allah x gerak kan jari aku utk menaip, x akn ada komen aku ni.....

wassalam

JJJ said...

azrul; engkau dulu masa kecik basuh bontot sendiri ke atau mak kau basuhkan...

LOL


menaip tak guna akal

JAMILKUCING said...

Salam arept

Soalan aku kepada ko. ada tak aku kutuk baginda, hina baginda, sindir baginda . jawabnya tidka kan. apa yang akuc erita pengalaman aku. itu sejarah.sejarah mana boleh di padam kecuali UMNO BONGOK JE.

Prinsip aku arept yang baik aku kata baik yg salah aku kata salah walaupun yg buat baik tu musuh aku . tentang roslan tu , si roslan bukan akwan majid. tetapi Anak angkat al marhum bro. jgn bohong ornag. kenap ko mati mati nak busukan majid pulak.

Di boleh kan ke bi benarkan ke belasah orang sesukahati. bagaimana kalau anak anak sultan pulak ornag belasah itu contohnya bro. undang undnag ada.

Kesilapan aku sebagai budak kampong wkatu itu ialah dalam perjalanan balik dari stulang laut aku singgah di karaoke yg kira kira 500 meter dari pintu masuk istana pasir pelangi. sebab dengan muzik yg menarik perhatian aku. aku terminum pun mungkin pasal ajakan atau pelawaan pelayan di situ. itu lah kesilapan aku bukan aku sengaja macam setengah ornag tu togak sampai mambok.

Orang tersilap minum salah tapi ornag togak sampai mabok tak salah. come on la bro. aku bukan jenis tikam ornagd ari belakang la. tapi aku kecik hati. tiada langsung perasaan , belasah ornag lepas itu buang ornag mcm sampah. undang undnag apa ko orang pakai.

Fikir bro. kalau anak kau, adik kau, keturunan kau kena belasah hanya kerana kesalahan kecil yg tak di sengajakan. FIKIR KENAPA PREBET ADAM MENGAMOK. ko ingat orang tak tahu ke.

THINK!!!!!

JAMILKUCING said...

Salam sorry tertinggal pulak. Ko kata aku meroyan. tunjukan di mana aku meroyan. aku hanya beri pendapat, komen . tapi kau ye meroyan nak tutup kesalahand an kesilapan istana sebab ko fikir orang amsih bodoh lagi. ko nak back up kesalahan. bro zamans ekarang zaman handphone ada camera bro.


OK YA TADI PUKUL 12.30 TGHRI AKU KENA TAHAN DENGAN POLIS TRAFFIK SULTAN JOHOR DI JALAN DUTA. nak tahu kenapa SEBAB BAGIND ANAK LALU LA HEHEHE NAIK CADILLAC LIMOUSINES WARNA BIRU LANGIT. panjang siottttttttttttttttttt. pastu sultan kelantan pulak. mercedes 320 je bro. plate dia lawa.

ok bro

Anonymous said...

Kenapa kena pilih org? Tak ada ke pilihan lenyapkan terus sistem kesultanan J? Impossible ke? Boleh bentangkan caranya?

Anonymous said...

dah takde duit, sepatutnya dtg dgn perdana... lainlah Melayu berakal yg berusaha cari rezeki.. hehe

Raza said...

Aku tak kesah langsung si Jamil Kucing tu sapa tapi lu dah hina UMNO, tu aku kurang suka la. Lu nak komen, komen jelah, ada kaitan ke UMNO dgn entri dalam blog ni? Ada orang lain kutuk PKR yang lu tadah lubang belakang lu tu? Lu kalau nak komen biar beradap sikit Jamil.

Siti Athirah said...

hmmmm.tak tau la mne stu yg layak..tuk mnjadi sultan..but tuk jdi model tu ...ade lah yg layak...hehehehe

silent stroker said...

anonymous June 26, 2012 6:16 PM
setuju pendapat lu...
semoga dipermudahkan jalan supaya Lawyer Kamal balik ke msia...
sure gempak siot...kasi bongkar semua

JAMILKUCING said...

Salam

Nak jawab tulisan Raza.

Raza aku ni ornag kuat reformasi.orang anwar bro. dha tentulah aku hentam umno. ape ko orang tak hentam pkr ke. setiap ahri suku sakat ko orang hina kami. tapi kami relax je. bro.

Raza cuba cakap dekat aku secara jujur ok .salahkah apa yang aku cakap. hanya umno hilangkan sejarah .umno sahaj yg berani padamkan sejahah.

tak percaya.

Buka lama web UMNO . tengok senarai ketua pemuda. nama anwar mana. tengok senarai nama timbalan presiden nama anwar mana? itu bukan padamkan sejarah ke. cukup itu je aku tunjukan contoh. jgn la naik naik kepala angain tak tentu pasal.s etakat bertembung dgn orang umno anytime la broi. mahatthir pun aku maki hamun inikah pulak ornag bawahan.aku tak nak bermusuh dgn ko tapi nak sound orang selidik fakta dulu.

Raza said...

Assalam Jamil,

Jamil, aku peduli apa ko sokong apa pun tapi ko tu komen pada forum yang salah, apa salah ke aku tegur ko? Ni blog pasal sultan, bukan pasal UMNO, ko nak hangin amende pulak ngan UMNO kat sini? Dulu, masa mula2 anwar kena pecat, aku pun sokong dia, aku pun reformasi tapi sikit2 bila selidik, aku rasa dah malas nak sokong la, sbbnye byk benda yg aku sangsi pasal dia. Jangan le kecewa sangat Jamil kalau tak dapat sesuatu. Cool le sikit.

Pondan ItaLembutJohnson said...

handsome nye Tengku2 ni terutama Tengku Jalil..meremes p*kek mek ni..aowwww!!!!!!!!!!

JAMILKUCING said...

Raza nanti aku kate ko bodoh ko marah. tapi ko menunjukan yg ornag umno dna penyokong umno memang bodoh. ko marah ke.kalau marah aku cabar ko datang jumpa aku. .

Ayat umno keluar sebab aku mengeluarkan ayat perumpamaan bukan aku babitkan umno tolol. lepas tu aku ajwab tulisan ko ko pulak angin tak tentu pasal. ko tu yg kecewa ko kata aku.

Kalau aku kecewa aku tak bertahan la 14 tahun mangkok. kalau ko dah tahu ini bukan tempat umno kenapa ko panjangkan bend akecik bahalol. marah ke come and meet me. face to face .

Jamiejit said...

Apasal la topik boleh divert ni? Buat hilang frekuensi je. Al-Parasit

Raza said...

Jamil, aku bukan lah marah sangat cuma aku tak suka je cara perumpamaan ko tu. Ko berhak bercakap kan, tapi ada juga batasnya kalau bercakap tu. Hak orang lain ko kena jaga juga. Jangan fikir hak ko je nak bercakap. Aku takde tujuan apa pun nak jumpa ko, banyak lagi kerja lain. Setakat nak marah then pergi jumpa orang, buat apa. Lain lah ko agaknya, asal marah je kat orang, pergi jumpa dan maybe buat hal tak sepatutnya kan? Ada kawan aku pernah berkata 'Raja berjiwa rakyat, jarang2 kita jumpa tapi rakyat berjiwa raja, ramai sangat'. Ko nak jadi macam tu ke? Tak semua yang kita nak, kita dapat. Lagi pula, yang menang takkan dapat semua, yang kalah, takkan hilang semua. Ok la Jamil, aku rasa, aku tamatkan jelah sengketa komen aku dgn ko. Kira aku kalah je lah.

Anonymous said...

jamil kucing,

sorang lagi keyboard warrior..tulis pung pang pung pang macam hebat sangat..taip ayat pun typo..puiii

sesuai sangat dengan nama ko, kucing


-JAMALHARIMAU-

anak johor said...

arept....
aku terbaca komen ko pasal takdir
Habes kalo dah terbukti SI sailang semua orng utk naik takhta dan rampas semua harta tu ko panggil takdir ek??
ko ni brengset la..cakap agama cam pandai sgt.aku tiru ayat ko bleh??
aku pun nak cakap yang
""kalo Allah x gerak kan jari aku utk menaip, x akn ada komen aku ni..""

anak johor said...

alamak..abg jamil berpolitik la plk...
silap port nih...
abg jamil...jgn la ada unsur politik talk2 dalam ni..xbesh arr
hehe...sory abg jamil

Damirull said...
This comment has been removed by the author.
Damirull said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Jamil Kucing ni anak haram barua siapa yek? Byk betul dia komen sana sini, bgs sgt ker kau ni? Semu benda celah bedah kau tahu?
Sip menjaaab soklan soklan dan komen2 org lain! Lu barua Kamal ker? Benci sungguh dgn SI dan TMJ? Kesian lu....manusia yg tidak terpilih.....

Unknown said...

laa nih satu lagi...kan ader crite saudara jamil kucing tu dm blog ni...xpun taip aje kat google...ni ape la bole tanye anak haram siapa...ayat tu baik2 sikit la...releks

JAMILKUCING said...

Salam anak johor

Sorry sorry .silap hehe jgn mareh ke. kadang akdnags ecara tidaks engaja. kita tetap akan termasuk dalam politik walaupun kita tak ank kan.

TAK PE JANJI TAK BUAT LAGI HEHEHE.

JAMILKUCING said...

Salam Nazri Azman

Biarkan jgn layan ornag yang bacul. kesian dia punyalah penah ayah die henjut mak dia smapai berpeloh.tau tau dapat ank abcul hik hik hik. biarkan dia bro.

JAMILKUCING said...

Raza ko tak kalah. tak pe kite sama sama kendur ok bro. tak perlu bergadoh. cuma aku minta kita terbuka untuk menerima apa sahaja pendapat,. ok bro.

Anonymous said...

Sempat ke Tan Sri Mohamed Rahmat,minta ampun dan maaf pada Tunku Abdul Rahman kalau tak sempat macam mana dia menghadapi alam bazakh, tak boleh nak difikirkan azab perit sakit dan seksa nya sementara menunggu kiamat x rasa sedih dan pilu